facebook violation of privacy

چرا فیس بوک 1.5 میلیون دلار در اسپانیا جریمه شد؟

فیس بوک اخیر توسط اسپانیایی ها به مبلغ 1.5 میلیون دلار جریمه شد. اعتراض به سیاست های تبلیغاتی گوگل، فیس بوک در اروپا بسیار زیاد هست. این سئوال برای بسیاری…

فیس بوک اخیر توسط اسپانیایی ها به مبلغ 1.5 میلیون دلار جریمه شد. اعتراض به سیاست های تبلیغاتی گوگل، فیس بوک در اروپا بسیار زیاد هست. این سئوال برای بسیاری از کاربران پیش آمده که دلیل چنین جریمه آن هم برای فیس بوک در اسپانیا چه بوده است؟

سازمان تنظیم کننده حریم خصوصی اسپانیا بخاطر اینکه فیس رضایت کاربران را به دست نمی آورد و اطلاعات انها مثل طرز فکر سیاسی، جنسیت، اعتقادات مذهبی، سلیقه شخصی و سابقه مرورگر را برای اهداف تبلیغاتی جمع آوری می کند. بدون آنکه کاربر متوجه باشد. فیس بوک را 1.5 میلیون دلار معادل 1.2 میلیون یورو جریمه مالی کرده است.

آژانس (AEPD) گفت که فیس بوک اطلاعاتی از جمله طرز فکر سیاسی، جنسیت، اعتقادات مذهبی، سلیقه شخصی و سابقه مرورگر را برای اهداف تبلیغاتی جمع آوری می کند، بدون این که کاربر متوجه شود که این اتفاق می افتد و برای چه اهدافی از آن استفاده خواهد شد. به عبارت دیگر، فیسبوک از کوکی ها استفاده می کند تا آنچه کاربران آن در وب حتی در وبگاه های غیر از فیسبوک انجام می دهند را پیگیری کند. این آژانس گفت: «هنگامی که یک کاربر شبکه اجتماعی حساب کاربری خود را حذف کرده و خواستار حذف اطلاعات است، فیسبوک اطلاعات را به مدت بیش از ۱۷ ماه از طریق یک کوکی حساب کاربری حذف شده نگه می دارد. بنابراین، داده های شخصی کاربران به طور کامل لغو نمی شود، تا زمانی که دیگر این اطلاعات برای اهدافی که جمع آوری شده اند مفید نباشند، حتی اگر کاربر صراحتا درخواست حذف اطلاعاتش را داشته باشد، این داده ها حذف نمی شوند.

علاوه براین، سیاست حفظ حریم خصوصی فیس بوک حاوی عبارات کلی و نامشخص است و کاربران حتی برای دیدن این سیاست ها نیز باید در سطوح مخالف جستوجو کنند.» به جای این ها، فیس بوک باید رضایت صریح، آگاهانه و مشخص کاربران برای استفاده از داده های آنها را به دست آورد و باید حق حذف کردن اطلاعات به خواست کاربران را به ایشان بدهد. از آنجایی که این کار را نمی کند، AEPD بنا به قانون اساسی کشور درباره حفاظت از داده ها (LOPD)، دو تخلف جدی و یک تخلف بسیار جدی را به فیس بوک نسبت داد و این شبکه اجتماعی ۳۰۰ هزار یورو برای هر یک از دو تخلف اول و ۶۰۰ هزار یورو برای دومی جريمه شد.

مسئول این آژانس در یک بیانیه رایانامه ای گفت: «می دانیم که مبلغ ۱.۴ میلیون دلار برای فیس بوک هزینه زیادی نیست و این جریمه بیشتر به این منظور است که اهمیت قانون حفظ حریم خصوصی خاطر نشان شود.» زیمرمن همچنین پیش بینی می کند که شرکت های بزرگتر در آمریکا نیز با جریمه های GDPR مواجه خواهند شد. این تنها زمانی نیست که فیس بوک از تنظیم کننده های داده در اروپا فرار کرده است. در اوایل سال جاری، کمیسیون اروپا این شبکه را به پرداخت ۱۲۲ میلیون دلار برای ارائه اطلاعات نادرست و گمراه کننده در مورد خریداری واتسی آپ در سال ۲۰۱۴ میلادی، جریمه کرد.

تنظیم کننده های ضد انحصار اتحادیه اروپا گفتند که facebook در اصل اصرار داشت که قصد ندارد اطلاعات خود را با واتسی آپ که بیش از یک میلیارد کاربر دارد، ترکیب کند. این شرکت به وعده اش عمل نکرد و در ماه اوت سال ۲۰۱۶ میلادی اعلام کرد که این کار را انجام خواهد داد. این یک پرچم قرمز برای کسانی است که درباره این حجم از داده ها که برای مزیت های غیرعادلانه و برای مقاصد تبلیغاتی و روان سنجی استفاده می شوند، نگرانند.

فیسبوک همچنین در اوایل سال جاری، ۳ میلیون یورو توسط شرکت رقابت و مصرف کننده ایتالیا و ۱۵۰ هزار یورو توسط تنظیم کننده حفاظت از اطلاعات فرانسه در ارتباط با استفاده از اطلاعات مشتریان، جریمه شد. همچنین تحقیقات رقابتی در آلمان در خصوص شیوه های حفظ حریم خصوصی facebook همحنان ادامه داود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

keyboard_arrow_up