واتس اپ اشتراک گذاری اطلاعات کاربران با فیس بوک را متوقف می کند!

واتس اپ اشتراک گذاری اطلاعات کاربران با فیس بوک را متوقف می کند!

واتس اپ پس از دریافت دستور و اخطار از طرف سازمان حافظت داده های بریتانیا (ICO) ، اعلام کرده است که دیگر اطلاعات شخصی کاربران خود را با شرکت مادر…

واتس اپ پس از دریافت دستور و اخطار از طرف سازمان حافظت داده های بریتانیا (ICO) ، اعلام کرده است که دیگر اطلاعات شخصی کاربران خود را با شرکت مادر یعنی فیس بوک به اشتراک نمی گذارد. مگر اینکه موافقت سازمان مقررات حفاظت از داده‌های عمومی اتحادیه اروپا (GDPR) را به دست آورد.

اگر فکر می کنید که شرکت های بزرگ تکنولوژی مثل فیس بوک، گوگل و.. خدمات رایگان از طریق اپلیکیشن هایی مانند واتس اپ، اینستاگرم، تلگرام و .. به شما ارائه می دهند سخت در اشتباهید. این شرکت اطلاعات و علایق واقعی شما را بر اساس جست جو و پیگیری شما در شبکه های اجتماعی شناسایی کرده و از این اطلاعات برای تبلیغات هوشمند و هدفمند بهره می برند. مثلا کاربرانی که در اینستاگرام لباس یا فلان مدل ماشین را جست جو می کنند. این شبکه اطلاعات آنها را دریافت و در گروه علاقمندان به ماشین ثبت می کند. و این اطلاعات را در اختیار شرکت های دیگر قرار می دهد تا برای شما تبلیغات مربوط به ماشین ارسال کنند.

بدون آنکه شما اطلاع داشته باشید رفتارهای شما را در شبکه های اجتماعی ثبت کرده و برای استفاده تبلیغاتی و دیگر اهداف به کار می گیرند. از دید متخصصین امنیت سایبری حریم خصوصی کاربران توسط این شبکه ها نقض می شود. زیرا بدون آنکه کاربر بداند از اطلاعاتش برای مقاصد تبلیغاتی، سیاسی و .. استفاه می شود. بحث بی پایانی که سالهاست ادامه دارد. و اعتراض کشورها و کارشناسان امنیت سایبری را برانگیخته است.

فیس بوک پیام رسان محبوب واتس اپ را در سال 2014 با قیمت 19 میلیارد دلار خریداری کرده است. حق اشتراک اطلاعات عمومی کاربران در میان خانواده فیس بوک مثل اینستاگرام با هدف تبلیغات هدفمند، بازاریابی، ارائه پیشنهاد مانند کاربرانی که رسانه های اجتماعی و امنیت سایبری را دنبال می کنند.

واتس اپ در حال حاضر با سازمان حفاظت داده های بریتانیا یک تعهد نامه امضاء کرده است. که از اشتراک گذاری اطلاعات کاربران با فیس بوک برای اهداف تبلیغات و یا اهداف دیگر خود داری کند. مگر اینکه موافقت  و مطابقت با قوانین GDPR را تضمین کند.

Elizabeth Denham کمیسر اطلاعاتی در وبلاگ خود نوشت مردم حق دارند که اطلاعات شخصی خود را امن نگه دارند. فقط به شیوای از اطلاعات آنها استفاد شود که برای آنها توضیح داده می شود. و برای دیگر استفاده از اطلاعاتشان باید به آنها توضیح داده شود. این یک قانون الزامی برای حفاظت از داده هاست. واتس اپ یک مبنای قانونی برای استفاده از اطلاعات و اشتراک گذاری آنها با خانواده فیس بوک مشخص نکرده است.

نگرانی رسانه های خبری، گروه های جامعه مدنی، و مقامات جهانی حفاظت از داده ها در رابطه با امکان استراک گذاری نامناسب اطلاعات کاربران از سال 2016 افزایش یافته است. در نتیجه فیس بوک و واتس اپ در حال به روز رسانی شرایط و قوانین حریم خصوصی و عضویت در این شبکه که به کاربران می گوید شماره تماس و دیگر داده های شما در برنامه ها و سرویس های فیس بوک به اشتراک گذاشته می شود.

علاوه بر سازمان حافظت از داده های برتیانیا،  سازمان محافظت از داده های اتحادیه اروپا، دادگاه عالی اجرایی هامبورک، اشتراک گذاری اطلاعات کاربران واتس اپ با فیس بوک برای استفاده تبلیغاتی و .. ممنوع کرده اند. اداره حفاظت از اطلاعات فرانسه (CNIL) در حال اجرای اقدام علیه WhatsApp است. سایر کشورهای اروپایی در حال تحقیق و بررسی این موضوع هستند.

البته نباید فراموش کرد. که همین داده های شخصی به کسب و کار رونق می دهند و نقش کلیدی در اقتصاد جهانی دارند.

اشتراک گذاری اطلاعات واتس اپ با فیس بوک و همچنین استفاده فیس بوک از این اطلاعات برای تبلیغات و در اختیار قرار دادن آنها توسط دیگر شرکت ها به اقتصاد جهان بسیار کمک می کند. بخصوص به فروشگاه های آنلاین و شرکت های تبلیغات جهت تبلیغات هوشمند و هدفمند. اما این استفاده نیازمند نظارت بیشتر بر عملکرد فیس بوک و دیگر شرکت های بزرگ فناوری است که از اطلاعات کاربران خود برای اهداف دیگر استفاده می کنند. و همچنین نیازمند شفاف سازی از سوی فیس بوک است که کاربران از اشتراک گذاری اطلاعات و شماره تماس خود اطلاع داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

keyboard_arrow_up