LIFI security iot

Li-Fi و امنیت اینترنت اشیا

Li-Fi تکنولوژی که می خواهد سرعت اینترنت را دگرگون کند. آن هم سرعت بیش از  100 گیگابایت بر ثانیه. سرعتی فراتر از حتی سیستم های کامپیوتری ما. 250 برابر سریعترین…

Li-Fi تکنولوژی که می خواهد سرعت اینترنت را دگرگون کند. آن هم سرعت بیش از  100 گیگابایت بر ثانیه. سرعتی فراتر از حتی سیستم های کامپیوتری ما. 250 برابر سریعترین اینترنت کنونی

لافای مخفف کلمه (Light Fidelity) به معنی هماندهی با نور نسل جدید شبکه وای فای البته بر اساس “نور” است. بر خلاف وای فای که بر اساس امواج رادیویی است. از آنجا که امواج نور سریعتر از امواج رادیو حرکت می کنند. وقتی می گوییم این تکنولوژی بر اساس نور است. باید به ماهیت و تعریف آن رسیده باشید. نور با آنکه سرعتش چند برابر امواج رادیویی است اما قادر به عبور از موانع مثل دیوار و ساختمان نیست. 

این فناوری جدید به منظور انتقال دیتا از لامپ ها و حباب های ال ای دی استفاده می کند. نوعی دستاور در حوزه لامپ های هوشمند محسوب می شود. حتی نور خورشید هم می تواند در آن اختلال ایجاد کند. زیر آشکار سازهای نور نمی توانند امواج نوری حاوی دیتا را شناسایی کنند.

Li Fi internet
مکانیسم اینترنت LiFi

 

اینترنت از طریق کابل ها به درون ساختمان هدایت می شود. و از آنجا با استفاده از کابل ها به لامپ های LED پخش می شود. لامپ ها هم با روشن شدن ارتباط نوری مورد نیاز LiFi را ایجاد می کنند.

لافای تا جایی حضور دارد که نور آن لامپ LED حضور داشته باشد. یعنی شما اگر از این اتاق به اتاق دیگر بروید ارتباط قطع می شود. چرا که خبری از امواج نیست تا اینترت در کل فضا برای شما وجود داشته باشد. بنابرین برای برقراری اتصال باید با در معرض دیده منبع نور باشید. فناوری LiFi مبتنی بر ارتباطات نور مرئی هست.

تفاوت وای فای و لای فای مشابه تفاوت خورشید و روشنایی لامپ است. شبکه وای فای مشابه خورشید است که امواج و نور را به همه جا پرتاب می کند. وقتی خورشید طلوع می کند حتی درون ساختمان ها به صورتکامل روشن می شود. اما شب را در نظر بگیرید. برای روشنایی هر ساختمان و محیط باید لامپ هایی را روشن کرد. با برد نوری کوتاه. لای فای هم به همین شکل عمل می کنند یعنی برای رساندن اینترنت در هر ساختمان یا منطقه باید چراغ هایی را نصب کرد.اینترنت زیر نور آن چراغ ها وجود دارد. برای راه اندازی وای فای به یک یا چند دکل مخابراتی برای کل شهر نیاز هست. در صورتی که برای راه اندازی لای فای باید هزاران و حتی میلیون ها لامپ نصب و به اینترنت متصل کرد. با وجود اینکه این فناوری سرعت اینترنت را دگرگون می کند اما هزینه راه اندازی و محدودیت های خاص خود را دارد. شاید در آینده نه چندان دور به جای دکل های مخابراتی از دکل های نوری lifi استفاده شود. ترکیب لای فای و وای فای بر افزایش سرعت اینترنت حتی در طی چند سال آینده کمک کند.

lifi

تصویر بالا تفاوت دو شبکه وای فای و لای فای را به درستی نشان می دهد.

بسیاری از کارشناسان معتقدند که فناوری Li-Fi برای اینترنت اشیا و خانه های هوشمند مناسب هست. در آینده پیش رو تمامی دستگاه های موجود را در یک ساختمان و خانه های ما و حتی وسایل نقلیه در خیابان ها به اینترنت اشیا مجهز می شود.

ساختمانی از مجموعه دستگاه های هوشمند متصل به اینترنت را در نظر بگیرید که با استفاده از اینترنت اطلاعات بین آنها منتقل می شود. کامپیوترها، چاپگر و سایر دستگاها. یک شبکه داخلی که اگر بر اساس اینترنت لای فای ساخته شود. بدون شک سرعت انتقال اطلاعات و اتصال دستگاه ها بسیار سریعتر صورت می گیرد.

هر چند این تکنولوژی تازه شروع شده و تا زمان رسیدن به مرحله ایده آل زمان زیادی در پیش دارد. بدون شک در آینده از چهارچوب ساختمان خارج خواهد شد. از دیوارها عبور خواهد کرد.

lifi technology

اما مسئله اصلی در اینجا امنیت اینترنت اشیا مبتنی بر Li-Fi هست. چرا فناوری لای فای برای اینترنت اشیا مناسب تر هست؟

اینترنت اشیا در آینده شرکت های صنعتی و تکنولوژی را مجبور می کند تا دستگاه های با قابلیت اتصال به اینترنت و کنترل از راه دور تولید کنند. دستگاه های که ممکن است سیستم عامل آنها امنیت کافی نداشته باشد. هکرها پس از نفوذ قادر خواهند بود که در عملکرد آن دستگاه اختلال ایجاد کرده یا آن را از کار بیندازند. یک دستگاه وقتی به IOT مجهز می شود یعنی به شبکه جهانی اینترنت وصل خواهد شد. از هر نقطه جهان می توان به آن دسترسی پیدا کرد. این تکنولوژی با همه فواید آن می تواند برای دستگاه ها مجهز به اینترنت اشیا خطرناک باشد. شما یک خودرو یا کولر یا هر وسیله خانگی و صنعتی دیگر را در نظر بگیرید که از به اینترنت مجهز باشد و از راه دور قابل کنترل باشد. این وسیله از چه سیستم عاملی استفاده می کند؟ شرکت تولید کننده آن هر چقدر هم که قوی باشد. همیشه آن سیستم عامل نقاط ضعفی دارد که یافتن آنها برای هکرها چندان سخت نیست. اینجاست که مسئله اینترنت امنیت اینترنت اشیا مطرح می شود.

در ابتدای بحث مطرح کردیم که اینترنت Li-Fi بر اساس نور است. یعنی یعنی قادر به عبور از دیوار های ساختمان نیست. مگه آن نور وجود داشته باشد. پس هکرها به هیچ وجه نمی توانند به شبکه لای فای درون یک ساختمان دسترسی پیدا کنند. چرا که ارتباطی وجود ندارد.  از آنجا که امواج نور مرئی لای فای نمی توانند از دیوار ها عبور کنند. به همین خاطر نسبت به وای-فای امنیت بیشتری در مقابل نفوذ گرایان دارد. پس هکرها در اینجا بخاطر نبود ارتباط بیرون و درون ساختمان هکرها نمی توانند به دستگاه اینترنت اشیا درون ساختمان دسترسی پیدا کنند.اما هنوز خطر وجود دارد.

لای فای برای راه اندازی شبکه اینترنت داخلی مناسب هست. مثلا شبکه اینترنت در حد یک ساختمان یا یک اداره. اما اگر اتصال به بیرون برقرار شود. هنوز خطر هک و نفوذ وجود دارد.

برای امنیت بیشتر اینترنت اشیا می توان یک شبکه محلی مبتنی بر لای فای راه اندازی کرد. تا هیچ ارتباطی با دنیای بیرون ساختمان وجود نداشته باشد. شبکه محلی که بر اساس لای فای باشد می تواند جایگزین اینترانت شود. سازمان و شرکت هایی که نگران امنیت خود هستند. می تواند از لای فای برای ارتباطات درون سازمانی استفاده ببرند.

این مقاله ادامه دارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

keyboard_arrow_up