اگر می خواهید مهندس اینترنت اشیا شوید این مقاله را بخوانید

اگر می خواهید مهندس اینترنت اشیا شوید این مقاله را بخوانید

یکی از پدیدهای جدید و مشاغل مهم در آینده بدون شک مهندسی اینترنت اشیا خواهد بود. ما در آینده نزدیک خانه ها و ساختمان هایی با ابزار و وسایل هوشمند…

یکی از پدیدهای جدید و مشاغل مهم در آینده بدون شک مهندسی اینترنت اشیا خواهد بود. ما در آینده نزدیک خانه ها و ساختمان هایی با ابزار و وسایل هوشمند خواهیم دید. وسایل و اشیایی که از راه دور با اینترنت و گوشی های هوشمند قابل کنترل هستند. شرکت های بزرگ تکنولوژی رقابت و سرمایه گذاری وسیعی را آغاز کرده اند.  پدیده ای که در آینده مشاغل زیادی را ایجاد می کند. مهندسی اینترنت اشیا به مهارت های بسیار بالایی از برنامه نویسی تا شناخت سخت افزار و امنیت اینترنت نیاز دارد. اگر عبارت اینترنت اشيا را در گوگل وارد کنید، هزاران سایت و صفحه اینترنتی را مشاهده می کنید که جنبه های مختلفی از اینترنت اشیا را مورد بررسی قرار دادهاند. سایت هایی که ضمن معرفی معماری و زیرساخت های این اکوسیستم به شما نشان می دهند چگونه راه حل های مبتنی بر این صنعت را به منظور بهینه سازی کارها و به حداقل رساندن فرآیندهای تکراری می توانید به کار ببرید. واقعیت این است که اینترنت اشیا برای همه مردم سودمند است. هم برای مصرف کنندهای که از ان استفاده می کند و هم برای تولیدکنندهای که محصولات مبتنی بر اینترنت اشیا را تولید می کند. اما در این میان عدهای از مردم به دنبال آن هستند تا حضور ملموس و تأثیرگذاری در این صنعت داشته باشند.

این افراد می خواهند مهندس اینترنت اشیا شوند. مفهومی که به اعتقاد بسیاری از جمله خود من تعریف جالبی است. اما سؤال مهمی که در این زمینه وجود دارد این است که چگونه می توانیم به یک مهندس اینترنت اشیا تبدیل شویم. واقعیت این است که مشاغل مرتبط با اینترنت اشیا تا چند وقت دیگر به یکی از مشاغل پرسود دنیای فناوری تبدیل خواهند شد. Internet of things درست روی نقطه ای دست گذاشته است که زندگی همه ما به آن وابسته است. این فناوری با تمام توان در نظر دارد به اشیای فیزیکی اجازه دهد به اینترنت متصل شوند و با یکدیگر تعامل سازندهای برقرار کنند. ارتباطی که هدفش آسودگی زندگی ما است. اما این جمله در حالت کلی آن زیبا است. ما برای آنکه به یک مهندسی اینترنت اشیا تبدیل شویم، نیاز داریم تا مهارتهای مختلف و تجارب بسیاری را کسب کنیم. مایکل راسلان که سرپرست شرکت تحقیقاتی توسعه دهندگان در کالیفرنیا را عهده دار است بر این باور است که توسعه دهندگانی که تصمیم میگیرند به وادی اینترنت اشیا وارد شوند، در اغلب موارد در مسیر درستی گام برداشته اند، به واسطه آنکه در حال سرمایه گذاری روی آینده هستند. آینده ای که تقریباً تا ۵ سال دیگر فراگیر خواهد شد. برآوردی که در این زمینه انجام شده است نشان میدهد که نزدیک به ۲۰ درصد از توسعه دهندگان از مدتها پیش فرآیند ساخت برنامه های کاربردی را برای دستگاه های متصل آغاز کرده اند. مدتها پیش این سؤال برای من به وجود آمد که چگونه می توانم در این راه گام بردارم. پژوهش هایی در این زمینه انجام دادم و به نتایج جالبی دست پیدا کردم. بد نیست تجاربی که در این راه به دست اوردهام را با شما به اشتراک قرار دهم.

اولین موضوعی که باید به دنبال آن بروید، مهارت های مرتبط با گوشی های هوشمند است. به واسطه آنکه بخش عمدهای از فناوری مرتبط با اشیا از قبیل بهینه سازی باتری از جهان گوشی های هوشمند وارد می شوند.

در گام دوم باید بدانید چه بخش هایی بیشترین متقاضی را دارند. کاملا مشخص است که گجت های هوشمند خانگی و البته صنایع خرده فروشی بهترین بازارها را در اختیارتان قرار می دهند. البته اگر کمی دقت کنید، این جمله پر بی راه نیست. به واسطه آنکه بخش عمدهای از شرکتهای فعال در عرضه گوشیهای هوشمند در حوزه اینترنت اشیا نیز فعال هستند. به سامسونگ نگاه کنید. با سکوی Smart Things خود در حال پیشتازی است. اپل با HomeKit از سویی دیگر در حرکت است و البته گوگل نیز چند سال پیش شرکت نست را خریداری کرد. جالب است. زمانی که به دنبال کسب مهارتهای اینترنت اشیا هستید، با مهارتهای دیگری نیز آشنا می شوید. حسگرها استعداد بسیار عجیبی دارند که حجم زیادی از داده ها را تولید کنند. داده هایی که به تحلیلهای پیشرفته نیاز دارند، در نتیجه ما به متخصصان خبره داده های بزرگ و مهندسان علم داده ها نیازمند هستیم. کافی است پرونده ویژه شماره قبلی را مطالعه کنید تا ببینید متخصصان دادههای بزرگ چه بازار کار خوبی در اختیار دارند.

در نتیجه باید بدانید که در زمینه تحلیل ترافیک کلاود، گوشیهای هوشمند و داده ها باید تخصصی لازم را به دست آورید. اما به این نکته دقت کنید که مهارت شما نباید تنها در حد آگاهی باشد، شما باید بتوانید به راحتی از این ابزارها استفاده کنید. بدون شک تسلط شما بر چنین مهارتی سطح دستمزد شما را افزایش میدهد. در کنار مهارتی که به آن اشاره شد، به مهارت دیگری میرسیم که در ارتباط با امنیت است. اکثر برنامه هایی که در ارتباط با اینترنت اشیا نوشته میشوند به اسیب پذیری هایی آلوده هستند. این مورد تا حدودی طبیعی است، به واسطه آنکه زیرساختها باید از پایه تغییر کنند تا از تعداد آسیب پذیری ها کاسته شود.

پیشنهاد من این است که در ارتباط با حوزه امنیت روی آسیب پذیری هایی در ارتباط با احراز هویت ناقص، مشکل به کارگیری رمزگذاری درست، رابط وب غیر ایمن و رابط غیر ایمن تلفن همراه متمرکز شوید. همچنین، فراموش نکنید دوربین های تحت شبکه و اشکارکننده های حرکتی به آسیب پذیری های مختلفی آلوده هستند که به هکرها اجازه میدهند به راحتی کنترل این دستگاه ها را به دست گیرند. در حوزه برنامه نویسی نیز پیشنهاد من این است که از مهارتهای مربوط به زبانهای سطح پایین غافل نشوید. در حالی که نیاز به مهارتهای مربوط به زبان سی ضروری است، اما از پی اچ پی و جاوااسکریپت غافل نشوید. در این راه باید جاوا، اندروید، CSS و یک بار دیگر تکرار می کنیم مهارتهای جاوا اسکریپت را مورد توجه قرار دهید. اما از یک اصلی مهم غافل نشوید، اکثر توسعه دهندگان با سخت افزارهای اینترنت اشیا مشکل جدی دارند. در نتیجه اگر روی بحث سخت افزاری اینترنت اشیا سرمایه گذاری کنید، قطعاً پاداش زحمات خود را دریافت خواهید کرده.

دسته: امنیت شبکه
Internet of Things, IoT

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

keyboard_arrow_up