تلفن های همراه تهدیدی برای امنیت دستگاه های اینترنت اشیا

تلفن های همراه تهدیدی برای امنیت دستگاه های اینترنت اشیا

تا سه سال دیگر تعداد دستگاه های اینترنت اشیا به مرز ۲۰ میلیارد دستگاه خواهد رسید. شبکه ها گسترده تر خواهد شد. باید تعریفی جدید از شبکه ارائه شود. شبکه…

تا سه سال دیگر تعداد دستگاه های اینترنت اشیا به مرز ۲۰ میلیارد دستگاه خواهد رسید. شبکه ها گسترده تر خواهد شد. باید تعریفی جدید از شبکه ارائه شود. شبکه های که در آن علاوه بر کامپیوتر ها، تمامی وسایل زندگی مثل لوازم صوتی تصویری، وسایل سرد کننده، روشنایی، و حتی حیوانات خانگی و سایر وسایل خانه مثل در و پنجره و ماشین به شبکه اینترنت وصل می شوند. مسئله ای که امنیت اطلاعات را بسیار پیچیده تر خواهد کرد. و چالش های جدیدی پیش روی متخصصین امنیت شبکه قرار می دهد. انواع مختلفی از گجت های هوشمند از یخچال های هوشمند گرفته تا قهوه سازها و حتی عروسک هایی با قابلیت اتصال به اینترنت در یکایک خانه های کاربران مشاهده خواهند شد. دستگاه هایی که همه آنها از طریق گوشی های هوشمند قابل کنترل خواهند بود. در شرایطی که امروزه بسیاری از کاربران ترجیح میدهند، از گوشی های هوشمند به منظور کنترل دستگاه های مختلف استفاده کنند، اما واقعیت این است که اگر یک نقص امنیتی جدی در گوشی هوشمند کاربران شناسایی شود، آنگاه همه چیز روند معکوس به خود خواهند گرفت و اشیای هوشمند به جای آنکه به ما کمک کنند به عنوان ابزاری علیه ما به کار گرفته خواهند شد.

امروزه اکثر کاربران به خوبی می دانند چگونه باید از کامپیوتر دسکتاپ یا لپ تاپ خود محافظت به عمل آورند، اما زمانی که صحبت از امنیت گوشی های هوشمند به میان می آید، بسیاری از کاربران نسبت به این موضوع بی تفاوت می شوند. اما سؤال اصلی این است که بی توجهی به امنیت گوشی های هوشمند در حوزه اینترنت اشیا چه مخاطراتی را ممکن است به همراه داشته باشد؟ صنعت بهداشت و درمان اولین حوزه ای است که ممکن است با چالش جدی روبه رو شود. در چند سال گذشته انواع مختلفی از گجت های پزشکی و ردیاب های تناسب اندام که قابلیت اتصال به اینترنت را دارند ساخته شده و از سوی مردم به کار گرفته شده اند.

security threats devises internet of thins 1

گجت هایی که اکثراً با گوشی های هوشمند کنترل می شوند. این حرف به معنای آن است که دستگاه های اینترنت اشیا اطلاعات دست اول و منحصر به فردی را از مردم و سلامت آنها در خود جای داده اند. همین موضوع باعث می شود تا هکرها تمایل پیدا کنند به این دستگاه ها حمله کنند. گجت های هوشمند پزشکی حسگرها و برنامه های جانبی را که داده ها تحلیل می کنند به کار می برند. در شرایط عادی همه چیز ممکن است خوب پیش رود، اما مشکل زمانی آغاز می شود که گوشی های هوشمند به میدان وارد می شوند و بدون برخورداری از یک زیر ساخت امنیتی مناسب به داده ها دسترسی پیدا می کنند. اما بهداشت و درمان تنها صنعتی نیستند که از جانب گوشی های هوشمند تهدید می شود. صنایع مالی و بانک هایی که سرویس های آنلاین ارائه می کنند، سایت هایی که امکان خرید کالا را امکان پذیر می سازند و همچنین سایت هایی که خدمات عمومی ارائه می کنند از دیگر صنایعی هستند که ممکن است از جانب گوشی های هوشمند تهدید شوند. دسترسی به اطلاعات قرار گرفته در هر یک از این صنایع همانند یک فرصت بی بدیل برای هکرها به شمار می رود.

امروزه با رواج بیش از پیش ماشینهای M2M، مدیریت ترافیک هوشمند، به کارگیری سامانه های پرداخت خودکار در صنعت حمل و نقل عمومی که همگی بخشی از انقلاب بزرگ اینترنت اشیا به شمار می رود، مسائل امنیتی رنگ و بوی جدیدی به خود گرفته اند. یک هکر با دسترسی به این اطلاعات قادر است موقعیت جغرافیایی یا محلی که یک فرد در آن حضور داشته است را ردیابی کند. از طرفی، هر روزه بر تعداد کارخانه هایی که به دنبال خودکارسازی بخش های تولیدی خود هستند افزوده می شود. خطوطی که به عنوان بخشی از اینترنت اشیا شناخته می شود. نفوذ به هریک از این بخش ها به معنای یک تخریب بزرگ خواهد بود. در حالت عادی شرکت ها سعی می کنند از بهترین مکانیسم های امنیتی برای ایمن سازی زیرساخت های خود استفاده کنند، اما اگر از گوشی های هوشمند برای ورود به دروازه های چنین کارخانه هایی استفاده شود، به ویژه گوشی هایی که امنیت آنها چندان بالا نیست، آنگاه خطر در یک قدمی تولیدکنندگان قرار خواهد گرفت. اما این تنها صنایع نیستند که از جانب گوشی های هوشمند ممکن است تهدید شوند. تا چند وقت دیگر شاهد ظهور شهرهای هوشمندی خواهیم بود که خانه های درون این شهرها پذیرای گجت های هوشمند خواهند بود. این گجت ها به سازمان ها و نهادهای مختلف کمک می کنند از طریق بزرگ داده ها میزان مصرف انرژی را اندازه گیری، امنیت اجتماعی را تقویت و در مواجهه با حوادث برنامه واکنش سریع را تدوین کنند. در حالی که دستیابی به چنین برنامه هایی در نوع خود جالب توجه است، اما در مقابل هکرها نیز می توانند از طریق گوشی های هوشمند به چنین اطلاعاتی دست پیدا کنند.

devises internet of thins

هرچه بر تعداد سیستم های کامپیوتری افزوده شود، به همان نسبت دسترسی آزادانه به داده هایی که این سامانه ها تولید می کنند بیشتر خواهد بود. جالب تر آنکه امروزه گوشی های هوشمند حداقل از ۲۵ حسگر مختلف همچون موقعیت یاب جهانی، دوربین، میکروفون، ارتباطات حوزه نزدیک، گردش نما و… استفاده می کنند. این تعداد حسگرها در آینده مشکل ساز خواهد شود، به واسطه آنکه اکثر برنامه های کاربردی گوشی های هوشمند بدون آنکه از کاربر کسب اجازه کنند، به راحتی به این حسگرها متصل می شوند و در اختفای کامل قادر خواهند بود اطلاعات روی گوشی یا محیط پیرامون کاربر را به سرقت ببرند. در سال گذشته میلادی از کاربران در خصوصی دستگاه های اینترنت اشیا نظرسنجی به عمل آمد. نزدیک به ۶۲ درصد از مردم اعلام داشتند که قیمت این دستگاه ها بیش از اندازه گران است. اما با روند کاهشی قیمت این دستگاه ها و حضور گسترده آنها در مکانهای مختلف مبحث امنیت گجت های اینترنت اشیا به یکی از چالش های جدی این حوزه تبدیل خواهد شد.

نظر شما درباره نقش تلفن های هوشمند در تهدید امنیت دستگاه های اینترنت اشیا چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

keyboard_arrow_up