بهینه سازی شبکه برای VoIP در هفت قدم

بهینه سازی شبکه برای VoIP در هفت قدم

اگر شما یک کسب و کار کوچک یا متوسط دارید و تصمیم گرفته اید از سیستم تلفن سنتی به سوی سیستم تلفنی مبتنی بر اینترنت و شبکه حرکت کنید، پنجرهای…

اگر شما یک کسب و کار کوچک یا متوسط دارید و تصمیم گرفته اید از سیستم تلفن سنتی به سوی سیستم تلفنی مبتنی بر اینترنت و شبکه حرکت کنید، پنجرهای رو به دنیای جدید باز کردهاید. سرویس  VoIP چالشهای جدیدی در شبکه به وجود می آورد که بهتر است از آنها اطلاع داشته باشید. در برخی موارد، تغییر سیستم تلفنی و استفاده از VoIP نیازمند بازنگری اساسی در دفتر کار است و باید روشهای جدیدی برای استفاده از شبکه های بی سیم پیدا کنید یا نیازمند استفاده از کابل های اترنت بیشتری خواهید بود و باید تجهیزات شبکه جدیدی خریداری کنید. در این مطلب، میخواهیم خلاصه ای از توصیه ها و تجربیات چندین مدیر شرکتهای مجری VoIP را برای شما بازگو کنیم تا قبل از اینکه وارد فاز پیاده سازی VoIP در دفتر کارتان شوید، بتوانید پیش بینی های لازم را انجام دهید و برای چالش های احتمالی آماده باشید. اگر با اصطلاحات و مفاهیم شبکه های محلی و بی سیم آشنایی داشته باشید، خواندن ادامه این مطلب برایتان چندان سخت نخواهد بود. اما اگر از شبکه و تفاوت هایش با سیستم های تلفنی سنتی هیچ چیزی نمیدانید، غالب شرکت های ارائه دهنده خدمات VoIP در کنار تان خواهند بود تا کم کم بتوانید کنترل و مدیریت امور را به دست بگیرید.

در این مقاله به بررسی 7 اقدام اساسی در جهت بهینه سازی شبکه برای VoIP می پردازیم.

1- تعیین کنید به چه نوع تماس هایی نیاز دارید

قبل از اینکه بخواهیم وارد مشخصات فنی شبکه شویم، باید برای دستگاه های خود تعریف کنید که کارمندان شما از چه نوع تماس های VoIP قرار است استفاده کنند. شاید تمایل دارید تماس های VOIP اختصاصی برای هریک از کارمندان خود درست کنید تا بتوانند از روی میز کارشان یک تماس تلفنی برقرار کنند یا آن را پاسخ بدهند. همچنین، تماس های VoIP به طور مستقیم از روی کامپیوتر پاسخ داده شوند و هیچ گونه اپراتوریا کار دستی برای آنها انجام نشود. یعنی سیستم VoIP بتواند تماس های ورودی را مستقیم به روی میز کار هر کارمند وصل کند و کنترل و مدیریت تماس ها به طور خودکار و کاملا ماشینی انجام شود. شما در سیستم های VoIP میتوانید هر مرحله پاسخگویی تلفنی را دستی و مبتنی بر نیروی انسانی تعریف کنید یا از گوشی های هوشمند سود ببرید. تمام این نکات در طراحی و پیاده سازی یک سیستم VoIP در شبکه مؤثر هستند؛ بنابراین، بهتر است قبل از اینکه به سراغ شبکه بروید، برای این موارد تصمیم گیری کنید.

 

2- خرید کابل شبکه اترنت

برای راه اندازی یک سیستم PاVO در شبکه محلی به مقدار کافی کابل اترنت نیاز دارید تا همه دستگاه ها را به اینترنت متصل کنید. به علاوه، باید کابل های اترنت با کیفیت و مناسب خریداری کنید. تجربه نشان می دهد استفاده از کابل های استاندارد Cat6 بهتر از گونه های دیگر کابل موجود در بازار است، زیرا با هر نوع شبکه اترنت و دستگاهی سازگاری دارد و کیفیت خوبی را به نمایش میگذارد. کابل Cat6 میتواند از شبکه های ده گیگابیتی و فرکانس ۲۵۰ مگاهرتزی تا حداکثر فاصله ۱۰۰ متر پشتیبانی کند. اگر در بازار به هر دلیلی کابل Cat6 قابل خریداری نباشد، بهتر است از کابل Cat 5e استفاده شود. این نوع کابل ها می توانند از پهنای باند ۱۰۰ مگاهرتزی پشتیبانی کنند. به هیچ وجه استفاده از کابل های قدیمی 3 Cat توصیه نمی شود، چون عیب یابی آنها بسیار سخت و کابوس وار است.

3- به یک منبع تغذیه انتخاب کنید

برای اینکه در تأمین برق و منبع تغذیه دستگاه های تلفن و دیگر تجهیزات شبکه جدید نصب شده دچار مشکل نشوید و از سوی دیگر مطمئن باشید همیشه برق دستگاه به خصوصی تلفن های VoIP تأمین است، پیشنهاد می شود از کابلهای PoE استفاده کنید. PoE یک قابلیت روی اترنت است که امکان تغذیه یک دستگاه با استفاده از کابل اترنت را روی شبکه از طریق منبع اصلی شبکه فراهم می کند و دیگر نیازی به آداپتور برق و اتصال مستقیم دستگاه ها به برق شهری نیست. اگر از کابل ها و قابلیت POE استفاده کنید، تنها یک کابل از دستگاه تلفن به سوی سوئیچ اصلی شبکه برقرار خواهد شد و از کابل کشی اضافی جلوگیری می شود. شرکت ها از POE برای دوربین های نظارتی، اکسس پوینت های دیواری و چراغ های LED استفاده می کنند. اگر سوئیچ اترنت شما از قابلیت POE پشتیبانی نمی کند یا درگاه های کافی مجهز به POE ندارد، میتوانید از انژکتورها یا مبدل های POE استفاده کنید.

 

۴- ترافیک اینترنت را با VLAN اختصاصی مدیریت کنید

ساخت یک شبکه با استفاده از VLAN (سر نام Virtual LOCal Area NetWOrk) به شما اجازه میدهد ترافیک شبکه را بهتر توزیع کنید و مطمئن می شوید که تماسهای صوتی و صدا ظرفیتهای جدیدی در کسب و کارتان باز خواهند کرد. در این صورت، هنگامی که یک فایل بزرگ را از روی اینترنت دانلود می کنید، شاهد کاهش سرعت یا اختلال در سیستم VoIP نخواهید بود. اگر تصمیم بگیرید که VLAN را فقط به گوشی های تلفن و ترافیک ویدئو اختصاص دهید، میتوانید ترافیک VoIP را به صورت ایزوله و بدون نگرانی از بابت ترافیک های ثالث در شبکه مدیریت کنید.

5-به ترافیک شبکه بی سیم را با اکس پوینت ها مدیریت کنید

شبکه های بی سیم سنتی به طور معمول سیستم های مدیریتی کوچکی هستند که برای اتصال دستگاه های همراهی مانند تلفن های هوشمند، تبلت ها و نوت بوک ها به اینترنت ساخته شده اند و برای استفاده ویدئو و VoIP نیســتند. بهتر است براى مدیریت شــبکه بىسیم از روترها و اکسسپوینت ها استفاده شــود و این دستگاه ها با شبکه کابلى و VoIP تداخل پیدا نکنند. اکسسپوینت ها زمانى مىتوانند به شبکه اترنت متصل شوند که احساس شود بار کارى زیادى روى شبکه است و باید مقدارى از آن را به روى شــبکه بىسیم هدایت کنیم. کســب و کارها مىتوانند اکسسپوینت ها و سرویس هاى مبتنى بر کلاود یا اپلیکیشن هاى موبایل تهیــه کنند تا بهراحتى و با ســرعت بتــوان تمام دستگاه هاى اکســسپوینت را کنترل و مدیریت و در صــورت نیاز پیکربندى مجــدد کرد. هر چقدر بتوانید بهتر و ســریعتر شــبکه بىســیم خود را مدیریت کنید و دقیقا بدانید که چه تعداد دستگاه می توانند بدون اخلال در شــبکه بىسیم روى آن کار کنند، به پایدارى شبکه اترنت VoIP خود کمک کرده اید.

6- فایروال را آزمایش کنید

در اغلب اوقات، توان خروجی درج شده روی فایروال ها توان واقعى آنها نیســت و فایروال ها در مواجهه با داده های مدیا توان خروجی بسیار – کمتری از خود نشان می دهند و در نتیجه به یک چالشی و سد بزرگ در ، شبکه تبدیل خواهند شد. شما باید اطلاعات کاملی درباره فایروال خود داشته باشید و با نرم افزارهای محک زنی بتوانید توان خروجی آن را در مواجهه با داده های صوتی و تصویری بسنجید. اگر نمی توانید میان اطلاعات و داده های مدیا تفاوت قائل شوید، بهتر است از یک متخصصی، کمک بگیرید. همچنین، توصیه می شود از فایروال های نرم افزار محور در VOIP استفاده شود. زیرا این فایروال ها میتوانند بسته ها و ترافیک داده های شبکه داخلی را هم فیلتر کنند، در حالی ، که فایروال های سنتی فقط می توانند ترافیک داده های ورودی را فیلتر کنند.

7- روتر را بررسى کنید

باید بررســى کنید آیا روتر شما ظرفیت PPS (ســرنام Second Per Packets ) کافى براى VoIP را دارد. این پارامتر مىتواند تأثیر زیادى روى ترافیک شبکه و اعمال قوانین و سیاست هاى مدیریت ترافیکى بــراى اطلاعات صوتى و تصویرى در شــبکه داشته باشد. به طور معمول، در یک شبکه VoIP به ازاى هر پنج نفر در شــبکه یک تماس صوتى یک مگابیتى در ثانیه و به ازاى هر هفت نفر درشــبکه یک تماس ویدئویى (یا ویدئو کنفرانس) صد مگابیتى بر ثانیه رخ مى دهد. پیشــنهاد مىشود که تعداد تماسهاى صوتــى و تصویرى کاربران خود را در یک بازه زمانى تعریف شــده بشــمارید و محاســبه کنید در یک ثانیه چه حجمى از اطلاعات صوتى و تصویرى در شــبکه به جریان خواهد افتاد و آیــا روتر مىتواند این ترافیک را به طور روان مدیریت و هدایت کند تا اتفاقى براى شبکه مانند تأخیر یا اخلال به وجود نیاید؟ معیار PPS در این زمینه بســیار راهگشا اســت. اگر روتر موجودشــما درشــبکه جوابگو نبود، به سراغ خرید روترى با PPS مورد نیاز در حال و آینده بروید.

 

منبع: ماهنامه شبکه

دسته: آموزش امنیت سایبری
نتیجه‌ای پیدا نشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

keyboard_arrow_up