خطر نقض داده ها بخاطر وجود این سه کارمند در سازمان شما!

خطر نقض داده ها بخاطر وجود این سه کارمند در سازمان شما!

یکی از مواردی که در زمینه امنیت اطلاعات به آن توجه چندانی نمی شود. آموزش امنیتی به کارکنان سازمان و بی توجهی به خطرات درون سازمانی نقض داده ها می…

یکی از مواردی که در زمینه امنیت اطلاعات به آن توجه چندانی نمی شود. آموزش امنیتی به کارکنان سازمان و بی توجهی به خطرات درون سازمانی نقض داده ها می باشد. پس از حمله باج افزار پتیا و واناکرای به شرکت و سازمانی خصوصی و دولتی در سراسر جهان بررسی هایی که توسط شرکت های امنیتی انجام شده نشان داده است. که بی توجهی کارکنان سازمان ها و افراد به مسائل امنیتی و عدم آموزش امنیتی به کارکنان سازمان ها دومین عاملی هست که باعث حملات سایبری می باشد. بر اساس آمار و گزارش های دو شرکت Symantec و Datto در مورد حملات باج افزای 36 درصد موارد به ضعف امنیتی کارکنان سازمان و عدم توجه مدیران آنها به آموزش های امنیتی خصوصا آموزش امنیت شبکه گزارش شده است.

هنگامی که درباره هکرها و به ویژه مجرمان سازمان یافته صحبت می کنیم، ناخودآگاه نگاه ما به خارج از یک سازمان متمایل می شود. در زمان بروز یک حمله هکری بسیاری از مدیران یا حتی کارشناسان امنیتی یک سازمان به دنبال افرادی میگردند که در خارج از سازمان تلاش کردهاند به شبکه آن نفوذ کنند. اما پژوهشی های کارشناسان امنیتی و شرکت ها نشان میدهد که حتی یک کارمند مورد اعتماد و آموزش دیده در ارتباط با مسائل امنیتی نیز ممکن است به یک تهدید امنیتی خطرناک تبدیل شود. براساسی این پژوهشی، ۷۴ درصد شرکت کنندگان در آن در مقابل تهدیدات درون سازمانی خود ابراز نگرانی کرده اند و بر این باورند که ممکن است کارمندان خطرناکی در مجموعه آنها کار کنند. کارشناسان امنیتی معتقدند در سال گذشته میلادی ۵۶ درصد از حملات از سوی نیروهای داخلی سازمان ها به وقوع پیوسته است. در حالی که تعدادی از این حملات از سوی کارکنان داخلی با انگیزه انتقام جویی انجام می شود، اما بخش اعظمی از حملات به واسطه سهل انگاری کارمندان به وقوع پیوسته است. به طور مثال، بسیاری از کارمندان سازمان ها نسبت به هشدارهای دریافت شده بی تفاوت هستند و بر مبنای چهارچوب تعیین شده از سوی مقامات ارشد سازمان رفتار نمی کنند. همچنین، خطا های انسانی نیز خود عامل مهمی در این زمینه به شمار می روند.

در این گزارشی، به سه گروه از کارمندان سازمانی اشاره شده است که به شکل قابل توجهی ممکن است باعث بروز یک نقض داده ای شوند.

کارمندان بدون تقصير

زمانی که درباره نقض داده ای صحبت میکنیم، کارمندانی که هیچ گونه نقشی در حمله نداشته اند، به اندازه همان هکرهایی که به شبکه سازمان نفوذ کرده اند خطرناک هستند. گزارشی هایی که در خلال سالهای ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۵ در ارتباط با نقض های دادهای منتشر شد، نشان داد کارمندان بی تقصیر به واسطه اشتباهاتی که انجام داده بودند، باعث نقص های داده ای شده اند. نزدیک به سه سال پیش بود که گزارشی منتشر شد که نشان داد کارمند یک سازمان بزرگ بدون آنکه هیچ تصمیمی مبنی بر اعمالی مجرمانه داشته باشد، همه اطلاعات مربوط به یک سازمان را روی دستگاه خود ذخیره سازی کرد و به این شکل باعث افشای اطلاعات حساس سازمان شد. آمارها نشان میدهند در ۷۴ درصد از موارد نقض داده ای از سوی کارمندانی شکل گرفته است که در این زمینه بی تقصیر بوده اند.

کارمندان سهل انگار و کم توجه

زمانی که یک هشدار امنیتی را روی صفحه نمایشی خود مشاهده می کنید، سعی می کنید در سریع ترین زمان ممکن این موضوع را بررسی کنید. مطالعه ای که از سوی گوگل در سال ۲۰۱۳ میلادی انجام شد، نشان داد چیزی حدود ۲۵ میلیون هشداری که روی مرورگر کروم صادر شد، از سوی ۷۰٫۲ درصد از کاربران مورد توجه قرار نگرفت. مشکل دیگری که باعث نقض داده ای می شود به پیکربندی های اشتباهی اشاره دارد که روی سامانه های کامپیوتری اعمال شده است. این پیکربندی های اشتباه در اغلب موارد باعث می شوند تا داده های حساسی و مهم به شکل آنلاین و عمومی به همه مردم نشان داده شود. در بعضی از کشورها به واسطه قوانینی که در زمینه جرایم سایبری و دستورالعمل های مربوطه به تصویب رسیده است، اگر اطلاعات حساسی سازمانها به این شکل افشا شود، سازمان مربوطه از سوی مقامات قضایی جریمه می شود.

کارمندان کینه توز و غرض ورز

در حالی که دو مورد یاد شده جزء اصلی ترین موارد نقض دادهای به شمار می روند، اما در عین حال کارمندان درون سازمانی ممکن است مرتکب فعالیت های مخربی شوند و به این شکل نقضی دادهای مهمی را در یک سازمان به وجود آورند. در اغلب موارد کارمندانی که از یک شرکت اخراج می شوند یا دوره کاری آنها به سر رسیده است و قرارداد آنها تمدید نمی شود، سعی میکنند اطلاعات حساس شرکت را جمع آوری و به صورت آنلاین این اطلاعات را منتشر کنند.

برای پیشگیری از بروز نقض های دادهای چه تمهیداتی را باید در نظر بگیریم؟

مطالعات انجام شده یک بار دیگر نشان دادند عامل انسانی و اشتباهاتی که یک کارمند مرتکب می شود، همچنان یکی از اصلی ترین دلایل نقض دادهای در سازمان ها است. بر همین اساسی، کارشناسان حوزه امنیت به سازمانها پیشنهاد داده اند ضمن برگزاری دوره های آموزشی جدی در ارتباط با مسائل امنیتی، آزمون هایی را به طور متناوب برگزار کنند و برای کارمندانی که بر مبنای چهارچوب های امنیتی رفتار نمی کنند جریمه ها و توبیخ هایی را در نظر بگیرند. با توجه به آنکه نقض های دادهای در اغلب موارد یک شکست تجاری را برای یک سازمان رقم میزنند و از طرفی حیثیت سازمان را خدشه دار میکنند، سازمانها علاقه مند شده اند از رویکردهای انضباطی سختگیرانه ای در این زمینه استفاده کنند.

سطح آگاهی کارکنان باید افزایش پیدا کند

ایده آل ترین و در عین حال تأثیرگذارترین راهکاری که در این زمینه در اختیار مدیران سازمان ها قرار دارد، این است که سطح دانش و آگاهی کارکنان خود را در ارتباط با تأثیر چنین اشتباهاتی افزایش دهند. کارکنان یک سازمان باید به گونه ای آموزش دیده باشند تا از فعالیت هایی که ممکن است به نقض داده ای منجر شود دوری کنند. در نهایت، کارشناسان امنیتی پیشنهاد کرده اند سازمان ها از مبحث رمزنگاری اطلاعات غافل نشوند. رمزنگاری اطلاعات باعث می شود تا طیف گستردهای از مشکلات مرتبط با نقض داده ای برطرف شوند.

دسته: آموزش امنیت سایبری, امنیت شبکه
نتیجه‌ای پیدا نشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

keyboard_arrow_up