چرا باید تست نفوذ انجام داد؟

چرا باید تست نفوذ انجام داد؟

بررسی ضرورت انجام تست نفوذ و اینکه چرا باید تست نفوذ انجام داد. شرکت و سازمان ها معمولا دارای یک شبکه اینترنت، نرم افزار، وب سایت، اپلیکیشن مخصوص به خود…

بررسی ضرورت انجام تست نفوذ و اینکه چرا باید تست نفوذ انجام داد. شرکت و سازمان ها معمولا دارای یک شبکه اینترنت، نرم افزار، وب سایت، اپلیکیشن مخصوص به خود هستند. هر کدام از اینها دارای آسیب پذیری های است. که ممکن است باعث به سرقت رفتن اطلاعات حیاتی یک سازمان شود. برای نمونه وجود نقاط آسیب پذیری در اپلیکیشن واتس اپ، اینستاگرام، یا سرویس یاهو میل ، سایت لینکدین، شرکت هواپیمایی هر کدام بسته به اهمیت و تعداد کاربران خود ممکن است باعث به سرقت رفتن اطلاعات میلیون ها کاربر و خسارات مالی و اعتباری به این شرکت ها گردد. سرقت اطلاعات کاربران یاهو، سونی و صدها نمونه بارز حملات سایبری که تاکنون رخ داده است.

ضرورت و دلایل انجام تست نفوذ؟

1- تست نفوذ نقاط آسیب پذیری را شناسایی می کند.

تا زمانی که تست نفوذ انجام نشود امکان شناسایی نقاط آسیب پذیری در یک شبکه یا سایت و نرم افزار میسر نمی شود. تیم برنامه نویسی و مدیریتی شما هر چقدر که قوی باشند. باز هم افرادی هستند که قدرت هک کردن شما را دارند. شرکت های بزرگ برای یافتن نقاط آسیب پذیری در محصولات خود جایزه تعیین می کند. نمونه آن جایزه 12 هزار دلاری شرکت موزیلا برای کشف حفره امنیتی در مرورگر فایرفاکس، یا جایره 1.5 میلیون دلاری اپل برای کشف حفره امنیتی و هک کردن سیستم عامل IOS 10 و نمون های دیگر…

در واقع این شرکت ها دارند با تعیین جایزه برای هک محصولات خود به نوعی تست نفوذ پذیری انجام می دهند. تا از امنیت محصولات خود مطمئن شوند.

2- با شناسایی و برطرف سازی آسیب پذیری در یک شبکه یا سایت به شما در برطرف کردن حفره امنیتی کمک می کند.

شما یک اپلیکیشن یا یک وب سایت طراحی می کنید، یا یک سازمان بزرگ با هزاران کامپیوتر متصل به شبکه اینترنت هستید. یا یک نرم افزار و سیستم عامل دارید. برای بالا بردن امنیت اینها باید از یک شرکت امنیتی در حوزه امنیت شبکه و سایبری بخواهید که تست نفوذ انجام دهد. تا زمانی که نقاط آسیب پذیری کشف و شناسایی نشوند. نمی تواند نسبت به برطرف سازی آنها اقدام کرد. با انجام تست نفوذپذیری نقاط آسیب پذیر را شناسایی کرده و نسبت به برطرف کردن آنها اقدام کنید.

3- جلوگیری از حملات سایبری و امنیتی بعدی:

تنها زمانی می توانید از حملات سایبری جلوگیری کرد که تست نفوذ انجام داده باشید. حفره های امنیتی را شناسایی و برطرف کرده باشید.ممکن است شما هک شده باشید. و همچنان برای انجام اقدامات بعدی هکرها آسیب پذیر باشید. انجام تست نفوذ و شناسایی آسیب پذیری ها می تواند از حملات سایبری بعدی به شما جلوگیری کند.

 

آیا باید دائما تست نفوذ انجام داد؟

داشتن امنیت در سال 96 تضیمن کننده امنیت شما در سال 97 نیست. اگر در سال 96 حملات سایبری به شما بی نتیجه بوده است. نباید زیاد مغرور و خوشبین باشید که در سال 97 هم امنیت اطلاعات خواهی داشت.

گذشت زمان آسیب پذیری های موجود در نرم افزار ها و شبکه را بیشتر آشکار می کند. ابزار هک و خودهکر ها پیشرفته تر می شوند.

شاید زمانی هک ویندوز XP برای هکرها سخت بود. بخصوص تا زمانی که مایکروسافت آن را به روز رسانی و پشتیبانی می کرد. اما اکنون که مایکروسافت دیگر این سیستم عامل را پشتیبانی نمی کند. هک کردن آن برای هکرها آسانتر شده است. چرا که مایکروسافت پشتیبانی امنیتی آن را رها کرده است.

خوب اگر شما هم یک سایت، نرم افزار داشته باشید. یا مدیر شبکه اینترنت یک سازمان باشید. باید دائما در دوره های زمانی مختلف نسبت به انجام تست نفوذ پذیری اقدام کرد. انجام ندادن تست نفوذ به طور مداوم یعنی اینکه شما پشتیبانی و به روز رسانی را رها کرده اید.

یکی از مواردی که در به روز رسانی محصولات سخت افزاری و نرم افزاری باید به آن توجه داشت انجام تست نفوذ و برطرف کردن مشکلات امنیتی است. ممکن است نسخه قبلی نرم افزار شما از لحاظ امنیتی مشکل نداشته باشد. اما به محض اینکه به روز رسانی انجام داده اید. باید از لحاظ امنیتی و کشف نقاط آسیب پذیری نیز به روز رسانی شود.

 

تست نفوذ را به صورت دوره ای انجام دهید.

فقط یکبار تست نفوذ ( penetration test ) کافی نیست. می توانید از چندین شرکت و یا اشخاص مختلف برای تست نفوذ کمک بگیرید. یا حتی برای کشف آسیب پذیری جایزه تعیین کنید. انگیزه مالی باعث می شود که هکرها تلاش بیشتری برای کشف حفره امنیتی در سرویس یا نرم افزار و شبکه شما پیدا کنند.

انجام تست نفوذ به صورت دوره ای بخصوص در زمان حملات سایبری مثل حمله باج افزار پتیا نیازمند امنیت شبکه و امنیت دیجیتال است. از سرویس یا نرم افزاری که استفاده می کنید. دائما اخبار مربوط به آن را پیگیری کنید. تا اگر آسیب پذیری در آن پیدا شده است. یا حمله سایبری به آن انجام شده است. بتوانید در مقابل حملات آمادگی داشته باشید.

استفاده از سایر ابزار شبکه و دستگاه های امنیتی:

همانطور که گفتیم امنیت مسئله پیچیده و چند لایه هست. فقط تست نفوذ و برطرف کردن نقاط آسیب پذیری برای امنیت اطلاعات کافی نیست. پیشنهاد می کینم از یک فایروال بومی قدرتمند بر روی شبکه اینترنت سازمان یا دیتاسنتر خود استفاده کنید.

 

دسته: امنیت شبکه
Penetration Testing

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

keyboard_arrow_up