نکات امنیتی بعد از سرقت لپ تاپ

نکات امنیتی قبل و بعد از سرقت لپ تاپ

سالیانه میلیون ها لپ تاپ در سراسر جهان به سرقت می رود. انگیزه مالی و قیمت بالای آن و قابلیت فروش آسان در سایر کشورها یا جاهای دیگر باعث بالا رفتن…

سالیانه میلیون ها لپ تاپ در سراسر جهان به سرقت می رود. انگیزه مالی و قیمت بالای آن و قابلیت فروش آسان در سایر کشورها یا جاهای دیگر باعث بالا رفتن آمار سرقت لپ تاپ در سطح جهان شده است. امنیت لپ تاپ همیشه توسط سارقان تهدیدنمی شود. ممکن است توسط بعضی سازمان ها ضبط و مورد بررسی قرار گیرد.

بعد از به سرقت رفتن لپ تاپ چکار کنیم؟ از قبل چه کارهایی باید انجام می دادیم. چقدر امنیت اطلاعات را جدی گرفتیم. آیا فایل های خود را رمزگذاری کرده ایم. امنیت لپ تاپ مستلزم رعایت نکاتی هست. که در این مقاله به آنها اشاره خواهیم کرد.

لپ تاپ بخاطر جابجایی آسان همیشه در خطر خواهد بود. پس برای هر کاری که از لپ تاپ استفاده می کنید. این امکان را در نظر بگیرید که ممکن است لپ تاپ شما به سرقت رود. و نسبت به امنیت اطلاعاتی که بر روی آن ذخیره کرده اید. بی خیال نباشید. حتی اگر خطر دزدی آن را کمتر تهدید کند. باز هم ممکن است. لپ تاپ خود را در اختیار کسانی قرار دهید. و اطلاعات حیاتی شما را از لپ تاپ بردارند.

لپ تاپ برای بعضی از افراد مثل یک گوشی است. هر جا که می روند آن را با خود حمل می کنند. در سفر، در مهمانی، کلاس درس، محیط کار و جاهای دیگر. لپ تاپ قیمت نسبتا بالایی دارند.

قبل از اینکه لپ تاپ شما به سرقت برود باید یک سری نکات امنیتی را رعایت کرد تا پس از سرقت لپ تاپ دچار ضرر و زیان کمتری شوید.

  1. به هیچ وجه در فضای عمومی از لپ تاپ خود غافل نشوید. هر کجا که رفتید آن را با خود ببرید. حتی نباید لپ تاپ را در ماشین جا گذاشت. چرا که یکی از بیشترین موارد سرقت لپ تاپ زمانی هست که لپ تاپ را درون ماشین رها می کنیم. چون احساس می کنیم داخل ماشین امنیت دارد.
  2. به خاطر احتمال بسیار زیاد سرقت لپ تاپ پیشنهاد میکنیم به هیچ وجه اطلاعات حیاتی خود مثل رمز عبور, فایل ها, عکس ها و فیلم های خانوادگی و سایر اطلاعات حساس خود را بر روی لپ تاپ ذخیره نکنید.
  3. شماره سریال، آدرس مک و مشخصات فنی لپ‌تاپ خود را در جایی امن و خارج از لپ تاپ ذخیره کنید. تا پس از سرقت لپ تاپ بتوان نسبت به ردیابی و پیگیری آن اقدام کرد.
  4. برای ویندوز لپ تاپ رمزگذاری قوی و پیچیده قرار دهید. فایل و اطلاعات خود را رمزگذاری کنید. و از نرم افزار مخفی سازی پیشرفته اطلاعات استفاده کنید. حتی نرم افزارهایی هستند که درایوهای لپ تاپ شما را مخفی می کنند. برای رمزگذاری فایل ها نرم افزار BoxCryptor را به شما پیشنهاد می کنیم.
  5. گذاشتن پسورد بر روی بایوس لپ تاپ و غیر فعال کردن بوت آن را از روی CD و USB از نصب و تغییر ویندوز لپ تاپ جلوگیری می کنند. و باعث می شود تا سارقان نتوانند ویندوز لپ تاپ را تغییر داده و نرم افزار های امنیتی و ردیابی آن را غیر فعال کنند. پس در اولین اقدام بر روی بایوس لپ تاپ خود رمز عبور قوی قرار دهید.
  6. رمز ها و اطلاعات کاربری بسیار حساس در سایت ها و شبکه های اجتماعی را همیشه در ذهن خود یاد داشت کنید. و از ذخیره کردن آنها بر روی مرورگر مثلا فایرفاکس خود داری کنید.
  7. اگر از سرویس های ابری مثل Google Drive برای ذخیره سازی فایل های خود استفاده می کنید. به شما پیشنهاد می کنیم که فایل ها خود را ابتدا رمزگذاری کرده و سپس ذخیره سازی کنید.
  8. از نرم افزار های امنیتی برای ردیابی لپ تاپ پس از سرقت بر روی آن نصب کنید. تا در صورت سرقت رفتن لپ تاپ شما بتوان آن را ردیابی کرد. پیشنهاد ما به شما نرم افزار PREY هست. البته نرم افزار پیشرفته دیگری نیز وجود دارد.

Laptop theft

و اما نکات امنیتی پس از به سرقت رفتن لپ تاپ شما:

  1. اگر اطلاعات کاربری شما در شبکه ها و سایت بر روی مرورگر لپ تاپ ذخیره بودند. در اولین اقدام وارد سایت ها و شبکه های اجتماعی مورد نظر شده و رمز عبور خود را تغییر دهید. تمامی اطلاعات کاربری مثل رمز ایمیل ها, شبکه های اجتماعی, اطلاعات بانکی و .. را تغییر دهید.
  2. اگر نرم افزار ردیابی نصب کرده اید. و یا از سرویس های ردیابی لپ تاپ های سرقتی استفاده کرده اید. به آن سایت مراجعه کرد. و نسبت به ردیابی آنلاین لپ تاپ خود اقدام کنید.
  3. اگر از سرویس های ابری مثل Google Drive و OneDrive  برای ذخیره سازی فایل ها خود استفاده کرده اید. سریعا رمز عبور خود را در این سرویس ها و سایت های مشابه تغییر دهید.
  4. اگر لپ تاپ شما پس از سرقت پیدا شد. سریعا ویندوز آن را تغییر دهید. و هر گونه فایل مشکوکی بر روی آن مشاهده کرده اید. حذف کنید. چرا که ممکن است توسط سازمانی خاص یا عده ای سود جود برای نصب نرم افزار جاسوسی و هک کردن شما و همچنین ردیابی فعالیت های شما به سرقت رفته باشد. در این مواقع تمامی فایل ها لپ تاپ را به دقت مورد بررسی قرار دهید. و برای امنیت بیشتر فایل های ضروری خود را با بررسی دقیق به یک هارد اکسترنال ذخیره کنید. سپس تمامی درایوهای لپ تاپ را فرمت کنید. و از نو پارتیشن بندی کنید.

امید است با رعایت نکات امنیتی ذکر شده بتوانید امنیت لپ تاپ خود را بالا ببرید. برای بالابردن دانش امنیتی خود در فضای مجازی و دنیای دیجتال آموزش های امنیتی پاوان را مطالعه کنید.

 

دسته: آموزش امنیت سایبری
رمز عبور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

keyboard_arrow_up