ویروس ها چگونه به سیستم شما نفوذ می کنند؟

ویروس ها چگونه به سیستم شما نفوذ می کنند؟

ویروس بر حسب هدف سازندگان آنها برای اهداف مختلفی استفاده می شود. ویروس های نفوذی و ویروس های تخریب. ویروس های نفوذ با هدف نفوذ به سیستم و شبکه اینترنت…

ویروس بر حسب هدف سازندگان آنها برای اهداف مختلفی استفاده می شود. ویروس های نفوذی و ویروس های تخریب.

ویروس های نفوذ با هدف نفوذ به سیستم و شبکه اینترنت کاربران در سراسر جهان به جمع آوری اطلاعات و سپس ارسال آنها به سرور مبدا می پردازند.

ویروس های تخریبی که هدف آنها تخریب اطلاعات کامپیوتری کاربران, مختل کردن اینترنت و شبکه و همچنین خراب کردن فایل های کامپیوتری و.. است.

بحث اصلی ما چگونگی نفوذ این ویروس ها به سیستم کامپیوتر یا موبایل می باشد.

ویروس های کامپیوتری روزانه میلیون دلار به اقتصاد جهان ضرر وارد می کند. با پیشرفت کامپیوتر و تکنولوژی ویروس ها هم پیشرفته تر و مخرب تر می شوند. حتی توانایی آنها نیز پیشرفته تر شد. برای مثال ویروس مثل استاکس نت توانسته به سخت افزار انرژی اتمی ایران آسب وارد سازد. آنها به حدی قوی هستند که می توانند سخت افزار یک سیستم را مختل کند. مثلا درگیر کردن بیش از حد رم کامپیوتر یا دیگر قطعات آن.

ویروس ها چگونه وارد کامپیوتر می شوند؟ مثل این است که بگوئیم چگونه ما مریض می شویم؟ آیا یک نوع مریضی و یک نوع روش برای بیمار شدن ما وجود دارد؟

ویروس ها از طریق هر گونه سخت افزار یا نرم افزاری که به کامپیوتر متصل باشد می توانند به سیستم شما نفوذ کنند. بعضی از طریق اینترنت و بعضی از طریق حافظه های قابل حمل مثل فلش مموری, رم گوشی , هارد و ..

ویروس فقط زمانی توسط شما قابل تشخیص هستند که کار تخریب یا هک را انجام دهند. و اینکه 99 درصد کاربران اینترنت قادر به شناسایی ویروس نیستند. پس فقط آنتی ویروس و شرکت های امنیتی قادر به شناسایی آنها هستند.

و اینکه آنتی ویروس یا متخصصان امنیتی زمانی همیشه ویروس را زمانی تشخیص و شناسایی می کند. که منتشر شده باشد و کار تخریبی را انجام داده باشد. البته یک سری ویروس ها هستند که دائما وجود دارد. نابودی آنها برای آنتی ویروس کار چندان سختی نیست.

تا قبل از جهانی شدن اینترنت انتشار و نفوذ ویروس ها به سراسر جهان سرعت کنونی را نداشت. اینترنت سرعت انتشار ویروس ها را افزایش داده. یک ویروس کامپیوتر در کمتر از یک روز می تواند میلیون کامپیوتر و گوشی موبایل را ویروسی کند.

1. ایمیل ها: از قدیم یکی از راه های نفوذ ویروس ها به کامپیوتر شما بود. ویروس‌ها می‌توانند از طریق فایل‌های ضمیمه ایمیل وارد سیستم شما شوند. انتقال ویروس‌ها از این طریق روشی متداول است. در این روش شما ایمیلی را با فایل ضمیمه دریافت می‌کنید، فایل ضمیمه را دانلود که کنید، ویروس‌ها وارد سیستم شما می‌شوند. پس برای جلوگیری از نفوذ ویروس‌ها از این روش، از دریافت ایمیل‌های مشکوک از طرف افراد ناشناس جدا خودداری کنید و به‌هیچ عنوان فایل‌های ضمیمه ایمیل‌های مشکوک را بر روی سیستم خود دانلود نکنید.

2.پورت‌های یو‌اس‌بی، راهی دیگر برای انتقال ویروس‌ها به سیستم شما هستند. چرا که اگر حافظه‌‌ خارجی و یا فلش مموری که از طریق پورت یو‌اس‌بی به سیستم خود متصل می‌کنید، حاوی فایل‌های آلوده و ویروسی باشد، سیستم شما را به‌سادگی آلوده می‌کند. پس توصیه می‌کنیم پیش از اتصال حافظه‌های خارجی و یا فلش‌ مموری‌ها از طریق پورت یو‌اس‌بی، مطمن شوید، حاوی ویروس نیستند. قبل از هرگونه جابه‌جایی فایل حتما فلش مموری و یا حافظه خارجی را با آنتی‌ویروس سیستم خود اسکن کنید.

3. سایت های اینترنتی مخرب : وب سایت های مخربی امروز یکی از راه های انتشار ویروس ها هستند. شما به محض اینکه وارد یک سایت می شوید ویروس می تواند مخفیانه به سیستم شما نفوذ کند. خود را نصب کند. و همچنین به فایل های دیگر سیستم راه پیدا کند.

4. نرم افزار های مخرب: همه نرم افزار های که ما دانلود می کنیم از لحاظ امنیتی مطمئن نیستند. سازندگان ویروس ها در بعضی موارد ویروس خود در قالب اپلیکیشن, نرم افزار ارائه می دهند. تا به راحتی منتشر و نصب شوند. آنها اینقدر حرفه ای هستند. که با دستکاری برنامه های محبوب و ویروسی کردن برنامه به راحتی ویروس مورد نظر را منتشر می کنند. بدون اینکه آنتی ویروس قادر به شناسایی آن باشد.

5. شبکه های اجتماعی و اپلیکیشن های ارتباطی: شبکه های اجتماعی امروز به خاطر استفاده گسترده کاربران به ابزار مورد نظر هکر و سازندگان ویروس ها برای انتشار ویروس و بدافزار شده اند. اکثر کاربران این شبکه ها اطلاع و دانش امنیتی کافی از این این ویروس ها و برنامه های مخرب ندارند و آنها را به راحتی منتشر و برای همدیگر ارسال می کنند.

5. مرورگر ها: تا چند سال پیش فقط دو یه چند مورد مرورگر اینترنتی وجود داشت. اما اکنون بیش از صدها مرورگر اینترنتی وجود دارد. که اکثر آنها امنیت کافی ندارند. و مهم تر اینکه این مرورگر به پلاگین مجهز هست و سازندگان ویروس ها می توانند ویروس خود را در قالب یک پلاگین برای مرورگر مورد نظر مثلا فایرفاکس یا کروم ارائه دهند تا کاربران به راحتی آن را نصب کنند. حتی وقتی شما وارد یک سایت می شوید. ویروس خود را به صورت یک پلاگین بر روی مرورگر نصب می کند و به اطلاعات حیاتی شما مثل یوزر و پسورد و اطلاعات بانکی دسترسی پیدا می کند. پس از از امنیت مرورگر و پلاگین های آن غافل نشوید.

عدم‌ به‌روزرسانی نرم‌افزارها و سیستم‌عامل‌ها، یکی دیگر از راه‌هایی است که شرایط را برای ورود و نفوذ ویروس‌ها محیا می‌کند. به‌روزرسانی سیستم‌عامل و یا نرم‌افزارهای نصب‌شده بر روی سیستم بسیار ساده است، تنها کافی است که سیستم شما به اینترنت متصل باشد و با چند کلیک کلیه نرم‌افزارها و سیستم‌عامل را به‌روزرسانی کنید. وقتی نرم‌افزارها و سیستم‌عامل را به‌روزرسانی می‌کند، این امر باعث افزایش امنیت سیستم شما می‌شود، چرا که به‌روزرسانی ابزارها، آنها را امن‌تر و حفره‌های و یا مشکلات امنیتی آنها را حل می‌کنند، و آنها عملکرد بهتر و امن‌تری خواهند داشت. پس توصیه می‌کنیم حتما مطمن شوید سیستم‌عامل شما به‌روزرسانی شده است و همچنین از آخرین نسخه نرم‌افزارها استفاده می‌کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

keyboard_arrow_up