آخرین ویروس‌های مهاجم به زیرساخت کشور

آخرین ویروس‌های مهاجم به زیرساخت کشور

رئیس سازمان پدافند غیرعامل با انتقاد از عدم واکنش دستگاههای اجرایی نسبت به اولین جنگ سایبری رسمی آمریکا علیه ایران یادآور شد: لازم بود تا در برابر تهدید سایبری حوزه…

رئیس سازمان پدافند غیرعامل با انتقاد از عدم واکنش دستگاههای اجرایی نسبت به اولین جنگ سایبری رسمی آمریکا علیه ایران یادآور شد: لازم بود تا در برابر تهدید سایبری حوزه هسته ای از سوی وزارت امور خارجه، دستگاه قضایی، دستگاههای دفاعی و سازمان پدافند غیرعامل نیز واکنشی نشان داده می شد.

سردار جلالی در حاشیه اولین نشست تعامل پژوهشی دانشگاهها و دستگاههای اجرایی کشور با رویکرد پدافند غیرعامل با بیان اینکه تهدیدات ما شامل سه دسته می شود، افزود: یک دسته تهدیدات فناوری محور هستند که شامل تهدیدات سایبری، زیستی، پرتوی و شیمیایی می شود که نیاز به مشارکت تخصصی دانشگاهها دارد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل دسته دوم تهدیدات را تهدیدات مردم محور ذکر کرد و اظهار داشت: این نوع تهدیدات مستقیما بر زندگی مردم اثر دارد که شامل تهدیدات اقتصادی یا جنگ نرم است که نیاز به آگاهی سازی مردم دارد.

وی تهدیدات نظامی را از دیگر تهدیدات ذکر کرد و ادامه داد: در این زمینه به دلیل اقتدار دفاعی ایجاد شده این نوع تهدیدات برای کشور کم شده است.

جلالی همچنین به رخدادهای هسته ای سال قبل اشاره کرد و یادآور شد: سال قبل شاهد حمله نظامی سایبری آمریکا به حوزه هسته ای بودیم و این اولین جنگ سایبری رسمی است که اوباما رئیس جمهور آمریکا رمزی برای آن انتخاب کرده و مسئولیت حمله را پذیرفته است.

جلالی همچنین با انتقاد از عدم واکنش دستگاههای اجرایی نسبت به اقدام آمریکا، یادآور شد: در صورتی که به پاسگاه مرزی اشتباها تعرضی صورت گیرد نسبت به این امر تذکر داده می شود ولی در برابر تهدیدات سایبری واکنشی نشان داده نمی شود از این رو لازم بود تا در برابر تهدید سایبری حوزه هسته ای از سوی وزارت امور خارجه، دستگاه قضایی، دستگاههای دفاعی و سازمان پدافند غیرعامل نیز واکنشی نشان داده می شد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل عدم واکنش کشور نسبت به این حمله را به دلیل نبودن ساز و کارهای لازم به لحاظ حقوقی دانست و ادامه داد: در زمانی که حمله ای به زیرساخت های نفتی و یا صدا و سیما انجام می گیرد به عنوان یک حمله تلقی نمی شود، در صورتی که این امر مقوله بسیار مهمی است که باید به آن پرداخته شود.

جلالی از برگزاری جلساتی با وزارت امور خارجه در قوه قضائیه خبر داد و اظهار داشت: در این جلسات درصدد هستیم تا ساز و کارهای لازم را برای مقابله با این نوع تهدیدات فراهم کنیم.

آخرین ویروس های حمله شده به زیرساخت های کشور

وی با بیان اینکه ویروس هایی که برای حمله تعریف می شوند در دسته بندی های مختلفی است، یادآور شد: دسته ای از ویروس ها بسیار خطرناک هستند که به آن ویروس های سایبری می گویند، تعداد این ویروس ها در دنیا بسیار کم است و آخرین این نوع ویروس ها با عنوان ویروس استاکس نت است بود که علیه ایران به کار برده شد. این نوع ویروس ها منجر به تخریب زیرساخت های هسته ای می شده است.

وی دسته دوم ویروس ها را ویروس های روزانه دانست و اعلام کرد: این نوع ویروس ها به صورت روزانه تولید می شود که حوزه های مربوط به آن نیز باید در برابر این ویروس ها مقاوم شوند.

به گزارش مهر جلالی همچنین خاطرنشان کرد: ویروس هایی که دارای پیچیدگی و با قدرت پنهان شوندگی، قدرت فرمان پذیری از راه دور، قدرت تخریب زیرساخت ها تولید می شوند معمولا توسط ارتش های سایبری در دنیا تولید می شوند تا به زیرساخت های کشورها آسیبی وارد کنند.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل با تاکید بر آنکه خوشبختانه کشور در برابر حمله استاکس نت ساز و کارهای خوبی داشته است، ادامه داد: با استفاده از این ساز و کارها توانستیم بخشی از سلاح های به کار رفته علیه کشور را کشف و خنثی کنیم.

راه اندازی آزمایشگاه بیولوژیکی

جلالی با اشاره به ضرورت ایجاد آزمایشگاههای بیولوژیکی مرجع در هر کشور، گفت: این آزمایشگاهها در تشخیص نهایی محصولات و فرآورده های وارد شده به کشور مورد استفاده قرار می گیرند.

وی از راه اندازی آزمایشگاه مرجع زیستی در کشور خبر داد و گفت: در یک سال گذشته با هماهنگی های انجام شده از سوی وزارت دفاع، آزمایشگاه مرجع برای افزایش قدرت تشخیص تهدیدات زیستی در این وزارتخانه راه اندازی شد.

وی با تاکید بر اینکه در بسیاری از حوزه ها دچار ضعف هایی هستیم ابراز امیدواری کرد که در دولت جدید در بخش هایی چون حوزه کشاورزی و بهداشت توجه جدی برای راه اندازی این نوع آزمایشگاهها صورت گیرد.

بهترین سازمان ها در حوزه پدافند غیرعامل

رئیس سازمان پدافند غیرعامل، سازمان صدا و سیما، ارتباطات و هسته ای را از سه حوزه منتخبی ذکر کرد که بهترین پدافند غیرعامل را اجرایی کردند و در این باره توضیح داد: از 15 تیرماه سال جاری قطع سیگنال ماهواره ای در صدا و سیما را داشتیم ولی در حال حاضر این سازمان موفق به پوشش 85 درصدی جمعیت کشور شده است.

جلالی خاطرنشان کرد: در صورتی که اگر پدافند غیرعامل در حوزه این رسانه صورت نمی گرفت در حال حاضر حداکثر برخی از شهرهای کشور می توانستند ارتباط با این رسانه داشته باشند.

وی با بیان اینکه در این زمینه حوزه ارتباطات و مخابرات زیرساخت های لازم فیبرنوری را در اختیار این سازمان قرار داد، اضافه کرد: در حال حاضر سازه های مهم هسته ای ما شامل فردو، نطنز و یو سی اف اصفهان است که با زیرساخت های پدافند غیرعاملی که برای این مجموعه در نظر گرفته شد، موجب ناامید شدن دشمن از عدم امکان پیروزی آنها در صورت حمله است.

برگزاری مانور پدافند غیرعامل

رئیس سازمان پدافند غیرعامل همچنین با اشاره به برگزاری مانورهایی در این حوزه یادآور شد: در دهه فجر مانورهای زیستی و سایبری برگزار خواهد شد.

به گفته وی در یک ماه گذشته مانورهایی در حوزه سایبر و احتمال آلودگی در مترو برگزار شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

keyboard_arrow_up