تله های مجازی را چگونه تشخیص دهیم؟

تله های مجازی را چگونه تشخیص دهیم؟

این روزها در شبکه های اجتماعی علاوه بر انسان ها، ربات ها هم فعالیت می کنند. شاید اصطلاح اکانت فیک در اینستاگرام یا سایر شبکه های اجتماعی را شنیده باشید.…

این روزها در شبکه های اجتماعی علاوه بر انسان ها، ربات ها هم فعالیت می کنند. شاید اصطلاح اکانت فیک در اینستاگرام یا سایر شبکه های اجتماعی را شنیده باشید. ربات های که توسط انسان های برای اهدافی خاص طراحی و منتشر می شوند. آنها نقش انسان را بهتر از خود انسان ایفا می کنند. آنها به سایت ها و سرور ها حمله می کنند، حساب کاربری افراد را مورد هجوم قرار می دهند و حتی از دسترس خارج می کنند، لایک می کنند، ریتویت و شیر می کنند، کامنت می گذارند. بدون آنکه اکثر کاربران متوجه چنین تله های مجازی شوند. ربات های مجازی به یک تهدید بالقوه برای امنیت سایبری هستند. عدم توانایی کاربران دنیای مجازی در شناسایی و تشخیص ربات های مجازی از کاربر واقعی مشکل را پیچیده تر کرده است. بعضی از آنها چنان حرفه ای هستند که بهتر از کاربر واقعی عمل می کنند. همین رفتار حرفه ای آنها، شناسایی و تشخیص آنان را مشکل کرده است.

اما تله های مجازی و ربات های مجازی چی هستند؟
برای آشنایی بیشتر با تله های مجازی رفتار ربات ها را شبکه اجتماعی توییتر را مورد تحلیل قرار داه ایم.

ربات های مجازی برنامه های هستند که اکانت های جعلی را مدیریت می کنند. آنها برای انجام این کار رفتارهای کاربران واقعی را تقلید می  کنند. لایک و شیر می کنند و زیر پست های دیگران را کانت می گذارند. بیشترین ربات ها در توییتر فعال هستند حدود یک سوم حساب های توییتری رباتی هستند. ربات ها همه چیز پست می کنند از دیالوگ فیلم های مشهور تا پیش بینی وضع هوا و تبلیغات. همه چیز به نوع برنامه ریزی آنها بستگی دارد.

اما نقش ربات های مجازی در دنیای سیاست روز به روز پر رنگ تر می شود. فعالیت آنها به ویژه در درگیری روسیه و اکراین، بحران پناه جویی در آلمان و همچنین انتخاب آمریکا بشدت افزایش یافته است. ربابت ها با لایک و ریتوییت های متقابل موضوعات سفارشی را به ترند تبدیل می کنند.و در کانون توجه کاربران می گذارند. ربات علاوه بر تاثیر روی نظر کاربران، اخبار جعلی پخش می کنند. یا به افراد حمله می کنند.

اما تله های مجازی را از کجا می توان تشخیص داد؟

برای تشخیص ربات از کاربر واقعی ابتدا به پروفایل ها دقت کنید. چه در توییتر و چه در سایت شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام، فیسبوک و ..  هر چه اطلاعات شخصی کاربر کمتر باشد احتمال ربات بودن بیشتر است. اسم ربات هم عجیب و غریب هست مثلا اسم های که مشخص است به صورت خودکار تولید شده اند. مانند syssykat_xyz و اسم های مشابه. هر چند نباید فراموش کرد بعضی از کاربران واقعی گاه اسم های عجیب و غریب مشابه این انتخاب می کنند.

ربات ها ماشین هستند پس نمی توانند عکس شخصی داشته باشند. آنها گاه از عکس گیاه، ربات، اشکال کارتونی و.. استفاده می کنند. البته ربات های پیشرفته عکس انسان های واقعی را هم می دزدند. برای اینکه مطمئن شوید پروفایل مربوط به این عکس ربات هست. عکس آن را در اینترنت جست جو کرد تا شاید حساب های دیگر با همین عکس نیز وجود داشته باشد.

از فالوورها هم غافل نشوید. دوستان یک ربات معمولا ربات هستید. برخی فعالیت ربات ها هویت آنها را لو می دهد. به تاریخ ساخت پروفایل و تعداد توییت ها هم دقت کنید.اگر روزی صدها بار توییت کرده باشد بی شک ربات هست. اما اگر روزی 50 توییت ارسال کرده باشد باید به آن شک کنید. چرا که کاربرهای واقعی حتی اگر بیکار هم باشند به خواب و خوراک استراحت نیاز دارند.نمی توانند 24 ساعت شبانه روز فعالیت کنند.

به پست های آنها نیز دقت کنید. آیا موضوعات و لحن آنها همیشه یکسان هست اما همیشه از منابعی مشخص ریتوییت می شوند بدون نظر شخصی!

در آخر برای اینکه مطمئن شوید که طرف مقابل شما یک ربات هست می توانید به او پیغام دهید. ربات ها نمی توانند به سئوالات شما مثل یک انسان واقعی پاسخ دهند. چه در توییتر و چه در دیگر شبکه های اجتماعی. از پاسخ های او به راحتی می توان تشخص داد که اکانت جعلی هست یا واقعی. به عبارتی دیگر ربات هست یا انسان.

چنانچه به موارد بالا در مورد یک کاربر در شبکه های اجتماعی دست یافته اید بدانید که به احتمال 90 درصد یک تله مجازی هست. و اینجاست که می توانید یکی از تله های مجازی را به راحتی تشخیص دهید.

در آخر برای جزئیات بیشتر این ویدئو را مشاهده کنید.

 

دسته: امنیت شبکه
نتیجه‌ای پیدا نشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

keyboard_arrow_up