بهترین زبان برنامه نویسی برای اینترنت اشیا کدام است؟

بهترین زبان برنامه نویسی برای اینترنت اشیا کدام است؟

اینترنت اشیا از مؤلفه های مختلف بسیاری پدید آمده است. اشیایی که به صورت یکپارچه با یکدیگر کار می کنند تا به کاربران خدمت رسانی کنند. نرم افزارها، سخت افزارها…

اینترنت اشیا از مؤلفه های مختلف بسیاری پدید آمده است. اشیایی که به صورت یکپارچه با یکدیگر کار می کنند تا به کاربران خدمت رسانی کنند. نرم افزارها، سخت افزارها و راه حل های میان افزاری همگی در تعامل با یکدیگر اکوسیستم اینترنت اشیا را به حرکت درمیآورند. اما در این میان نباید از مقوله برنامه نویسی اینترنت اشیا غافل شویم. تمامی اشیایی که در اکوسیستم اینترنت اشیا به کار گرفته می شوند، به شکلی مستقیم یا غیرمستقیم وامدار زبا نهای برنامه نویسی هستند. در حالی که نگاه اکثر برنامه نویسان در زمان ساخت برنامه های کاربردی برای گجت های اینترنت اشیا به سمت زبا نهای بزرگی همچون سی پلاس پلاس یا پایتون دوخته شده است، اما به نظر میرسد در این میان جاوا اسکریپت حرف های بسیاری برای گفتن دارد. جاوا اسکریپت یکی از برترین زبان های اسکریپت نویسی است که برای ساخت هر دو گروه برنامه های تحت وب و دستگاه های موبایلی مورد استفاده قرار می گیرد. اما جاوا اسکریپت این پتانسیل را دارد تا به بهترین شکل به اکوسیستم اینترنت اشیا کمک و برنامه های اینترنت اشیای قدرتمندی را خلق کند. ما در این مقاله به طور مختصر به شما خواهیم گفت چرا جاوا اسکریپت این پتانسیل را دارد تا در اکوسیستم اینترنت اشیا حضور درخشانی داشته باشد.

ورود جاوا اسکریپت به هر بخش از دنیای فناوری موفقیت آمیز بوده است

جاوا اسکریپت در طول این سالها ثابت کرده است که در دنیای برنامه نویسی وب و در هر دو بخش کلاینت و سرور توانمند است. اما چرا جاوا اسکریپت این پتانسیل را دارد در صنعت اینترنت اشیا به کار گرفته شود؟ جاوا اسکریپت یک زبان برنامه نویسی سطح بالای پویا، تفسیر شده و نوع گذاری نشده (Untyped) است. HTML ،CSS و جاوا اسکریپت سه فناوری مرکزی و زیرساختی وب هستند. اکثر سایت ها از آن استفاده می کنند و تمام مرورگرها بدون آنکه به افزونه ای نیاز داشته باشند، از آن پشتیبانی می کنند. جاوا اسکریپت چهارچوب های مختلفی همچون انگولار جی اسی، انگولار ۲ و React JS را دارد. این چهارچوب ها به منظور ساخت برنامه های ترکیبی موبایلی برای سکوهای مختلفی همچون اندروید، ویندوز و iOS مورد استفاده قرار میگیرند. انگولار جی اس یک چهارچوب وب است که طراحان برای ساخت برنامه های تک صفحه ای از آن استفاده می کنند. جاوا اسکریپت با چهارچوب Apache Cordova به منظور ساخت برنامه های موبایلی چند سکویی مورد استفاده قرار میگیرد. برنامه هایی که از یک رابط کاربری کاملاً دوستانه استفاده می کنند و به ساده ترین شکل قابل استفاده هستند. جاوا اسکریپت در ارتباط با توسعه برنامه های Web Bluetooth نیز به شکل گستردهای مورد استفاده قرار میگیرد. Node.js یک محیط متن باز جاوا اسکریپت است که به منظور طراحی انواع مختلفی از ابزارها و برنامه های سمت سرور مورد استفاده قرار می گیرد. Node.js به طراحان اجازه میدهد با استفاده از جاوا اسکریپت ابزارهای شبکه و وب سرورها را ایجاد کنند. برنامه های Node.js روی سکوهای ویندوز، لینوکس و مک OS قابل اجرا هستند. اما تعاملی بودن جاوا اسکریپت به این زبان اجازه داده است تا از دستگاههای فیزیکی و سکوهای اینترنت اشیا پشتیبانی کند.

مزایای به کارگیری جاوا اسکریپت در حوزه اینترنت اشیا چیست؟

کلی صنعت اینترنت اشیا حول یک مفهوم ساده در حال حرکت است. ما به دنبال آن هستیم تا طیف وسیعی از دستگاه های جدید را به اینترنت متصل کنیم، به طوری که این دستگاهها بتوانند با سرورها و دستگاه هایی که در سراسر جهان مستقر شده اند ارتباط برقرار کنند. در حالی که ما هنوز به درستی نمیدانیم موج بزرگ بعدی دستگاههای اینترنت اشیایی که جهان ما را دستخوش تغییرات اساسی قرار خواهند داد چگونه هستند؟ (تقریباً این ماهیت طبیعی فناوری است که از این موضوع اطلاعی نداشته باشیم.) اما تقریباً از یک موضوع اطمینان خاطر داریم که سنگ بنای فناوری های احتمالی آینده وب خواهد بود؛ واسطهای برنامه نویسی تحت وب ستون هایی هستند که دستگاه های آینده روی آنها قرار خواهند گرفت و به اینترنت متصل خواهند شد. فناوری هایی که امیدوار هستیم گره ای از مشکلات جوامع باز کنند. اما این تعریف ما را به یک پرسش چالشی تر هدایت می کند. در حال حاضر کدام یک از زبانهای برنامه نویسی می توانند به صفحات وب و برنامه های کاربردی کمک کنند تا با یکدیگر صحبت کنند؟ جواب این پرسش جاوا اسکریپت است. کاملاً منطقی است به دنبال توسعه یک سکوی استاندارد برای اینترنت اشیا باشیم. این سکو باید دو خصیصه مهم داشته باشد.
اول آنکه بتواند به طیف بسیار گسترده ای از دستگاه ها اجازه دهد با یکدیگر ارتباط برقرار کنند
دوم انکه به همه دستگاه ها اجازه دهد با زبان واحدی با یکدیگر صحبت کنند.

دسته: امنیت شبکه
IoT, اینترنت اشیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

keyboard_arrow_up