آموزش رمز گذاری فایل ها برای حفظ امنیت و جلوگیری از دسترسی دیگران

آموزش رمز گذاری فایل ها برای حفظ امنیت و جلوگیری از دسترسی دیگران

خیلی از شما همیشه نگران دسترسی اشخاص یا سازمان ها به فایل های شخصی خود هستید که بر روی گوشی، کامپیوتر، لپ تاپ یا هر دستگاه دیگر ذخیره دارید. برای…

خیلی از شما همیشه نگران دسترسی اشخاص یا سازمان ها به فایل های شخصی خود هستید که بر روی گوشی، کامپیوتر، لپ تاپ یا هر دستگاه دیگر ذخیره دارید. برای امنیت بیشتر و جلوگیری از دسترسی دیگران به فایل ها و اطلاعات مهم می توانید آنها را رمزگذاری کنید.

اگر نگران آن هستید که پس از سرقت گوشی یا لپ تاپ دیگران به فایل های حساس مثل داده های مهم، فیلم ها و عکس های خانوادگی شما دسترسی پیدا کنند. می توانید آن را رمز گذاری کنید. تا علاوه بر ضرر از دست دادن دستگاه و اطلاعات آن، خطر و نگرانی مربوط به لو رفتن اطلاعات شما را تهدید نکند.

پاوان در این پست نحوه رمزگذاری فایل ها بر روی هر سیستم عاملی را به شما آموزش می دهد.

رمز گذاری با استفاده از یک نرم افزار قدرتمند و رایگان و در عین حال غیر قابل نفوذ که امنیت فایل های شما را بر روی هر دستگاهی حفظ می کند. و حتی می توانید فایل های خود را رمزگذاری و سپس ایمیل یا از طریق اپلیکیشن های ارتباطی ارسال کنید. بدون اینکه در طول مسیر کسی بتواند آنها را رمزگذاری و مشاهده کند.

نرم افزاری که برای رمز گذاری فایل ها از آن باید استفاده کرد. AES Crypt می باشد.

نکات امنیتی قبل و بعد از سرقت لپ تاپ

نرم افزار AES Crypt نرم افزار رایگان و امنی است که با استفاده از الگوریتم های قدرتمند رمز گذاری می تواند فایل های شما را در سیستم عامل های مختلف مثل ویندوز، مک، اندروید رمز گذاری کند. قابلیت هایی که این نرم افزار را از دیگر نرم افزار های امنیتی متمایز می کند. این است که این نرم افزار امنیت بسیار بالایی دارد چون متن باز یا اپن سورس است.و در عین حال رایگان است. و از تمامی دستگاه ها و سیستم عامل ها پشتیبانی می کند.

استفاده از این نرم افزار بسیار ساده است. برای دانلود این به وب سایت رسمی برنامه aescrypt.com مراجعه کنید.

**چون ایران تحریم هست برای دانلود برنامه از سایت اصلی آن از VPN استفاده کنید.

سپس مطابق تصویر زیر بر روی قسمت download  کلیک کنید.

aescrypt

بر حسب سیستم عامل دستگاه خود گوشی یا کامپیوتر نسخه مورد نظر را دانلود کنید.

*برای ویندوز حتما نسخه AES Crypt – GUI نسخه 32 بیت یا 64 بیت با توجه به نوع ویندوز سیستم خود را دانلود کنید.

اگر نمی دانید که ویندوز شما 32 بیت یا 64 بیت هست. در صفحه My computer (ویندوز 10 گزینه  this PC ) کلیک راست کرده و سپس گزینه properties را انتخاب کنید.

windows type

پس از دانلود برنامه آن را از حالت زیپ خارج کرده و برای نصب برنامه بر روی فایل AESCrypt.msi کلیک کنید.

وقتی نصب برنامه به اتمام رسید برای رمزگذاری فایل مورد نظر بر روی آن کلیک راست کنید. یا چند فایل مختلف مثل فیلم و عکس را انتخاب کنید. مطابق تصویر زیر بر روی آن کلیک راست کرده و گزینه AES Encrypt را انتخاب کنید.

AES Crypt

در مرحله بعد از شما می خواهد که یک رمز عبور برای محافظت از فایل های خود انتخاب کنید. رمزی را انتخاب کنید که هم قدرت و پیچیدگی بالایی داشته باشد. و هم از حافظه شما پاک نشود.

AES Encrypt

پس از رمز گذاری فایل ها مشاهده خواهی کرد که فایل رمز گذاری شده با آیکن AES ظاهر می شود. شما می توانید این فایل را ایمیل کنید. یا از طریق تلگرام و سایر شبکه های اجتماعی ارسال کنید.

فراموش نکنید که باید نرم افزار AES Crypt سیستم کامپیوتری یا گوشی طرف مقابل و دریافت کننده فایل نصب باشد.

خوب تا این مرحله یاد گرفته اید که چگونه فایل را رمز گذاری یا قفل گذاری کنید.

اما برای رمز گشایی و باز کردن فایل بر روی آن کلیک راست کرده و گزینه AES Decrypt را انتخاب کنید. سپس از شما پسورد وارد شده را می خواهد پسورد را وارد کنید تا فایل را رمزگشایی کند.

و در آخر به این نکته امنیتی در مورد نرم افزار ASE Crypt اشاره کنیم که برای هر فایل که می خواهید رمز گذاری کنید می توانید یک نوع رمز متفاوت انتخاب کنید. یعنی شما اگر صدتا فایل متفاوت داشته باشید می توان صد نوع پسورد متفاوت به کار برد.

سئوالات و مشکلات خود در این زمینه در قسمت نظرات با ما در میان بذارید!

دسته: آموزش امنیت سایبری
رمزگذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

keyboard_arrow_up