استفاده هکرها از ویژگی های پنهان MS Office برای نفوذ به سیستم

استفاده هکرها از ویژگی های پنهان MS Office برای نفوذ به سیستم

ویژگی های پنهان مایکروسافت Office به نفوذگران اجازه می دهد اطلاعات حساسی را جمع آوری کنند، نفوذگران سیستم هایی را مورد هدف قرار میدهند و سپس به سادگی وبا فریب…

ویژگی های پنهان مایکروسافت Office به نفوذگران اجازه می دهد اطلاعات حساسی را جمع آوری کنند، نفوذگران سیستم هایی را مورد هدف قرار میدهند و سپس به سادگی وبا فریب گیرندگان برای آنان یک سند خاص مانند Word، بدون ماکرو VBA، شی جاسازی شده در فلش یا فایل های PE ارسال میکند.

بر طبق گفته محققان آزمایشگاه کسپرسکی، ویژگی های پنهان آفیس که توسط نفوذگران استفاده می شود، به عنوان بخشی از حمله چند مرحله ای که ابتدا شامل جمع آوری داده های پیکربندی سیستم در سیستم های مورد هدف است.

” روز دوشنبه، پژوهشگران Kaspersky Lab در این باره نوشتند:” این کد به طور موثر اطلاعاتی درباره نرم افزار نصب شده روی دستگاه قربانی به مهاجمان ارسال کرد، از جمله اطلاعاتی درباره اینکه چه نسخه ای از مایکروسافت آفیس نصب شده است. “

این ویژگی در Word برای ویندوز و همچنین در مایکروسافت آفیس برای iOS و Microsoft Office for Android ارائه شده است. محققان اظهار داشتند که چندین برنامه اسپیر فیشینگ (spear phishing) شامل ضمیمه های مخرب که زمینه ساز حملات آینده با استفاده از این تکنیک هستند، را مشاهده کرده اند.

محققان افزودند : “برای اطمینان از موفقیت حمله هدفمند، ابتدا باید اطلاعاتی جمع آوری شود، به عنوان مثال، افراد نفوذگر باید راهی برای رسیدن به قربانیان آینده خود پیداکنند و اطلاعاتی در مورد آنها جمع آوری کنند. به ویژه، آنها نیاز به دانستن نسخه سیستم عامل و نسخه برخی از برنامه های کاربردی در کامپیوتر قربانی، به طوری که آنها بتوانند آن را مورد سوء استفاده مناسب خود قرار دهند، “.

ایمیل ها در کمپین فیشینگ شامل اسناد Word در قالب OLE2 (Object Linking and Embedding) است. OLE به نویسندگان اجازه می دهد اشیا را جاسازی کرده و به منابع متعدد یا سایر اشیا در یک سند Word ورد باشند. استفاده از آن می تواند به یک نویسنده امکان دهد یک فیلد را در یک سند ایجاد کند که به عنوان مثال به فایل گرافیکی اشاره می کند.

هنگامی که محققان به کد اصلی پشت فایل های مشکوک ضمیمه شده Word که در بخشی از برنامه فیشینگ بود، نزدیک تر شدند، فیلد “INCLUDEPICTURE” را یافتند که ازفرمت Unicode به عنوان بخشی از دستورالعمل های به جای فرمت ASCII(فرمت پیشفرض آن) استفاده می شد.

با استفاده از این چارچوب Unicode هکرها توانستند کد را برای هدایت درخواست GET به URL های مخرب و مبهم موجود در کد پایه همان ضمیمه سند ورد به کار گیرند. این لین کها سپس روی اسکریپتهای PHP که بر روی منابع وب شخص ثالث قرار دارند اشاره کرد. آنها گفتند: “در نتیجه، نفوذگران اطلاعاتی در مورد نرم افزارهای نصب شده بر روی کامپیوتر دریافت کردند.”

محققان ویژگی پنهان مایکروسافت را تنها به عنوان فیلد INCLUDEPICTURE شناسایی کردند. “اسناد مایکروسافت آفیس اساسا هیچ توضیحی از فیلد INCLUDEPICTURE ارائه نمی دهد.”

این یک مکانیزم پیچیده است که نفوذگران آن را برای ایجاد پروفایل های قربانیان بالقوه برای حملات هدفمند ایجاد کرده اند. محققان Kaspersky گفتند ، آنها تحقیقات بسیار جدی را انجام می دهند تا از حملات هدفمند جلوگیری کنند. آنها گفتند که در وهله اول جز راهنمایی های جستجوی گوگل چیزی درباره Word مشکوک وجود ندارد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

keyboard_arrow_up