راه های جلوگیری از آلوده شدن سیستم به ویروس و بدافزار

راه های جلوگیری از آلوده شدن سیستم به ویروس و بدافزار

داشتن یک سیستم کامپیوتری امن و بدون ویروس یا هر گونه بدافزار که فایل های شما را تهدید می کند. نیازمند دانش امنیتی در این زمینه است. شناخت ویروس ها,…

داشتن یک سیستم کامپیوتری امن و بدون ویروس یا هر گونه بدافزار که فایل های شما را تهدید می کند. نیازمند دانش امنیتی در این زمینه است. شناخت ویروس ها, خطرات ویروس و بدافزار, آشنایایی با آنتی ویروس ها و سایر موارد امنیتی که یک کاربر کامپیوتری باید از آنها دانش و اطلاعات کافی داشته باشد. اولین و مهمترین کار برای جلوگیری از آلوده شدن سیستم یا سیستم های یک شبکه به ویروس نصب آنتی ویروس قدرتمند و به روز شده است.  پاوان در ادامه آموزش های امنیتی و آموزش امنیت شبکه به بررسی راه های جلوگیری از آلوده شدن سیستم به ویروس و بدافزار ها پرداخته است.

تشخیص ویروس راحت نیست. بعضی ویروس ها ماهیت بسیار پیچیده ای دارند. آنها برای اهداف مختلف ساخته می شوند. به روش های مختلف خود را منتشر و مخفی می کنند. روش تخریبی آنها نیز متفاوت هست. شما زمانی می توانید آلوده شدن سیستم به ویروس را تشخیص دهید. که با علائمی هم چون کند شدن سیستم, خراب شدن فایل یا مخفی شدن آنها, خاموش شدن خودکار سیستم, اختلال کلی در سیستم و نرم افزار آن هم به طور مداوم و موارد دیگر که نیاز به دانش کامپیوتر و تخصص بالا در امنیت اطلاعات و شبکه های کامپیوتری دارد.

اول از هرچيزي به خاطر داشته باشيد اگر برنامه ای درست کار نکند یا کلا کامپیوتر در بعضی از عملیات سریع نباشد بدان معنا نيست كه به ویروس آلوده شده است .
اگر از يك نرم افزار آنتي ويروس شناخته شده و جديد استفاده نمي‌كنيد در قدم اول ابتدا اين نرم افزار را به همراه كليه امكاناتش بر روي سيستم نصب كرده و سعي كنيد آنرا به روز نگه داريد.
اگر فكر مي‌كنيد سيستمتان آلوده است سعي كنيد قبل از انجام هر كاري از برنامه آنتي ويروس خود استفاده كنيد.( البته اگر قبل از استفاده از آن، آنرا بروز كرده باشيد بهتر است). سعي كنيد بيشتر نرم افزارهاي آنتي ويروس را محك زده و مطمئن ترین آنها را برگزينيد.
البته بعضي وقتها اگر از نرم افزارهاي آنتي ويروس قديمي هم استفاده كنيد، بد نيست. زيرا تجربه ثابت كرده که ویروس یابهای قدیمی بهتر می توانند ویروسهایی را که برای مدتی فعال بوده و به مرور زمان بدست فراموشی سپرده شده اند را شناسایی و پاکسازی کنند.
ولي اگر جزء افرادي هستيد كه به صورت مداوم با اينترنت سروكار داريد حتماً به يك آنتي ويروس جديد و به روز شده نیاز خواهید داشت.

براي درك بهتر و داشتن آمادگي در هر لحظه براي مقابله با نفوذ ويروسها به نكات ساده ی زیر توجه کنید :
1- همانطور كه در بالا ذکر شد از يك كمپاني مشهور و شناخته شده‌ بر روي سيستم تان یک نرم افزار آنتی ویروس نصب كرده و سعي كنيد هميشه آنرا به روز نگه داريد. کسپرسکی, نود 32 , بیت دیفندر و..
2- همیشه احتمال ورود ويروسهاي جديد به سيستم وجود دارد . پس يك برنامه آنتي ويروس كه چند ماه به روز نشده نمي‌تواند در مقابل جريان ويروسها مقابله كند. همیشه سعی کنید آنتی ویروس خود را به روز رسانی و فعال سازی کنید. حتی اگر نیاز باشد که لاینس خرید کنید. ارزش آن را دارد که برای امنیت اطلاعات و سیستم خود هزینه کنید.
3-توصیه می شود براي آنكه سيستم امنيتي كامپيوتر از نظم و سازماندهي برخوردار باشد برنامه a.v (آنتي ويروس) خود را سازماندهي نمائيد ، مثلاً قسمت configuration نرم افزار a.v. خود را طوري تنظيم كنيد كه به صورت اتوماتيك هر دفعه كه سيستم بوت مي‌شود آن را چك نمايد، اين امر باعث مي‌شود سيستم شما در هر لحظه در مقابل ورود ويروس و يا هنگام اجراي يك فايل اجرائي ايمن شود.
4- برنامه‌هاي آنتي ويروس در يافتن برنامه‌هاي اسب تروآ خيلي خوب عمل نمي‌كنند از اين رو در باز كردن فايلهاي باينري و فايلهاي برنامه‌هاي excel و Word كه از منابع ناشناخته و احياناً مشكوك مي‌باشند محتاط عمل كنيد.
5-اگر براي ايميل و يا اخبار اينترنتي بر روي سيستم خود نرم افزار كمكي خاصي داريد كه قادر است به صورت اتوماتيك صفحات Java script و word macro ها و يا هر گونه كد اجرائي موجود و يا ضميمه شده به يك پيغام را اجرا نمايد توصيه مي‌شود اين گزينه را غير فعال (disable) نمائيد.
6-از باز کردن فایلهایی که از طریق چت برایتان فرستاده می شوند ، پرهیز کنید.
7- اگر احياناً بر روي هارد ديسك خوداطلاعات مهمي داريد حتماً از همه آنها نسخه پشتيبان تهيه كنيد تا اگر اطلاعات شما آلوده شده اند يا از بين رفتند بتوانيد جايگزين كنيد.

8. همیشه در کنار آنتی ویروس از یک آنتی تروجان قدرتمند نیز استفاده کنید.

9. اگر از مرورگر های کروم و فایرفاکس استفاده می کنید. پس همیشه از افزونه امنیتی مختص این مرورگر ها استفاده کنید. تا از طریق سایت های مخرب ویروس به سیستم شما راه پیدا نکند.

 

همیشه توصیه های امنیتی پاوان را جدید بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

keyboard_arrow_up