Security threats آشنایی با تهدیدهای امنیتی در دنیای مجازی

جدی ترین تهدیدهای امنیتی در دنیای مجازی

با پیدایش اینترنت و کامپیوتر همچنین گوشی های هوشمند امنیت تعریف دیگری پیدا کرده است. دنیای مجازی, دنیایی که مرزهای آن غیر قابل محسوس و غیر قابل کنترل هستند. زیرا…

با پیدایش اینترنت و کامپیوتر همچنین گوشی های هوشمند امنیت تعریف دیگری پیدا کرده است. دنیای مجازی, دنیایی که مرزهای آن غیر قابل محسوس و غیر قابل کنترل هستند. زیرا دنیای مجازی به حدی گسترده است. که نمی توان مرز خاصی برای آن تعیین کرد. دنیای که از یک سری اعداد و حروف شکل گرفته است. در کمتر از نیم قرن زندگی بشر را دگرگون کرده است. ارتباطات را آنچنان گسترش داده است. که در صدم ثانیه می توان با هر نقطه از دنیا ارتباط صوتی, تصویری و .. برقرار کرده است. با دور افتادترین نقاط جهان می توان با یک گوشی موبایل و خط اینترنت ارتباط صوتی و تصویری برقرار کرد. هر ابزار تکنولوژی مجهز به یک برد الکتریکی و اتصال به اینترنت که از آن استفاده می کنید, می تواند تهدید امنیتی برای شما باشد.

اگر در زمینه امنیت دیجیتال دانش کافی نداشته باشید. بدترین آسیب اجتماعی, روحی و اقتصادی و.. را متحمل خواهی شد. باید آسیب پذیری های امنیتی دستگاه مورد استفاده خود را بشناسید. هر اپلیکیشن و نرم افزاری را نباید نصب کرد. هر سایت را نباید مشاهده کنید. هر ایمیلی را نباید باز کرد. علاوه بر این برای گوشی یا کامپیوتر خود باید قوی ترین آنتی ویروس و نرم افزار امنیتی را نصب کرد. امروزه اکثر فعالیت های بانکی و اقتصای و تجارت الکترونیک از طریق اینترنت و کامپیوتر انجام می شود. هکرها همیشه در کمین شما هستند. تا با هک حساب کاربری و اطلاعات بانکی شما بتوانند پول بدست بیاورند.

در دنیای اینترنت و کامپیوتر عوامل سخت افزاری و نرم افزاری زیادی امنیت شما را تهدید می کند. که در این مقاله شما را با مهمترین آنها آشنا خواهد کرد.

1-سیستم‌عامل: رفتار سیستم‌عامل خود را کنترل کنید. سیستم‌عامل خود را به صورت مدام مانیتور کنید. با این کار می‌توانید رفتار دقیق سیستم را تحت کنترل داشته باشید و اگر سیستم رفتار غیر‌عادی دارد، سریع متوجه آن شوید. تواناتک به شما توصیه می‌کند تا حتما یک آنتی‌ویروس مناسب برای سیستم خود نصب کنید. پاوان برای راحتی کار به شما آنتی ویروس نود 32 و کسپرسکای پیشنهاد می کند. و استفاده از نرم افزار امنیتی دیگر جهت محکم کاری نیز توصیه می شود.

2-وای‌فای ناامن: اکثر مودم های اینترنتی دارای باگ امنیتی هستند. که عبور از آنها و نفوذ از طریق آنها به سیستم شما برای هکرها کار چندان سختی نیست. این‌روزها بسیاری از مکان‌های عمومی همچون رستوران‌ها، کافه‌ها، مراکز خرید وغیره دارای اینترنت وای‌فای عمومی هستند و شما به‌سادگی و گاهی بدون نیاز به وارد کردن رمزعبور، به اینترنت مراکز عمومی متصل می‌شوید. اما نباید از خطرات احتمالی از استفاده از اینترنت وای‌فای عمومی هم غافل باشید، ممکن است در هنگام استفاده از این نوع اینترنت، هکرها به سیستم شما نفوذ کنند و اطلاعات شخصی شما را به سرقت ببرند. در نتیجه به امنیت شبکه وای‌فای که برای اتصال به اینترنت به آن متصل می‌شوید، دقت کنید و با انتخاب یک شبکه ناامن، امنیت خود را در دنیای مجازی به خطر نیندازید.

3-سایت‌های مخرب: وب‌سایت‌های مخرب تهدید جدی برای به خطر افتادن حریم خصوصی شما در دنیای مجازی هستند. سایت های مخرب یک تله برای شما هستن. شما پس از ورود به این سایت هکر با بدست آوردن آی پی سیستم شما این توانایی را دارد. تا از طریق ip به کامپیوتر شما نفوذ کند. یا بعضی از سایت به محض ورود به آنها فایلی را به طور مخفیانه بر روی سیستم شما نصب می کنند. که از طریق آن فایل و بدافزار نصب شده می توانند کنترل سیستم شما را بدست بگیرند.

بهترین راه این است که وب‌سایت‌های مخرب را شناسایی و بلاک کنید. در حقیقت باید دامنه‌ها و آی‌پی‌های خطرناک را شناسایی و از دسترس خارج کنید. هشدار های گوگل مبتنی بر ویروس یا مخرب بودن یک سایت را جدی بگیرید. حتما بر روی مرورگر خود یک برنامه‌ “Anti-Exploit” نصب کنید. برنامه‌های ” Anti-Exploit” امنیت مرورگر شما را در مقابل حملات هکر‌ها بالا می‌برند و در امنیت مرورگر شما نقش به‌سزایی بازی می‌کند. برنامه‌های “Anti-Exploit” دور تا دور مرورگرها و نرم‌افزارها را با سه لایه‌ امنیتی می‌پوشاند تا از سواستفاده‌های حاصل از کدهای آسیب‌پذیر جلوگیری کنند. این برنامه‌ها آنتی‌ویروس نیستند ولی با اغلب آنتی‌ویروس‌ها سازگار است. دو نوع از این برنامه‌های رایج و امن، Microsoft’s EMET و  Malwarebytes Anti-Exploit هستند، هر دو نرم‌افزار رایگان هستند.

پاوان به شما توصیه می کند. که از مرورگرهای معتبر مثل کروم , فایرفاکس, اپرا استفاده کنید. به هیچ وجه از اینترنت اکسپلورر استفاده نکنید! ایمیل و مشخصات خود را برای ثبت نام در انجمن ها و سایت های مخرب وارد نکنید. مگر به شرط داشتن اطمینان کامل از آن سایت.

همیشه یوزر و پسورد های خصوصی و مهم ذخیره شده خود را از مرورگر ها پاک کنید.

از ثبت نام در سایت ها و انجمن هایی که آدرس و شماره تلفن ثابت و مشخصی ندارند خودداری کنید. از هر سایت نباید خرید کرد. چرا که بعضی از سایت ممکن است اطلاعات بانکی شما را به دست بیاورند. و بعدها مورد استفاده قرار دهند.

4-اپلیکیشن‌های مخرب: امنیت اپلیکیشن‌هایی را که استفاده می‌کنید کنترل کنید. اپلیکیشن‌های مخرب را شناسایی و حذف کنید. اپلیکیشن‌های پرخطر و مخرب را از روی رفتار و عملکردشان شناسایی و حذف کنید. اپلیکیشن‌های مخرب و پرخطر می‌توانند راهی برای نفوذ به دستگاه و اطلاعات شما باشند. تواناتک همیشه به شما توصیه می‌کند که برای جلوگیری از ورود اپلیکیشن‌های مخرب به دستگاه خود، از مارکت‌های رسمی برای دانلود اپلیکیشن‌ها استفاده کنید. از دانلود اپلیکیشن‌ها از مارکت‌های غیررسمی اکیدا خودداری کنید. پاوان توصیه می کند. اپلیکیشن های خود را از گوگل پلی دریافت کنید.

5-ایمیل: ایمیل‌هایی را که اسپم ارسال می‌کنند شناسایی و بلاک کنید. بیش‌تر فیشینگ‌ها از طریق ایمیل صورت می‌گیرد، پس بسیار باید دقت کرد. به هیچ عنوان ایمیل‌هایی که از افراد ناشناس دریافت می‌کنید، باز نکنید و یا اگر باز کردید و در محتوای ایمیل لینک بود و یا فایلی برای دانلود بود، به هیچ عنوان بر روی آن‌ها کلیک نکنید و فایل‌های ضمیمه را دانلود نکنید، چرا که بسیاری از ایمیل‌های مخرب، حاوی فایل‌های مخرب هستند که تهدیدی است برای حریم خصوصی شما.

سعی کنید از سرویس های معتبر جهان مثل جی مثل و یاهو برای ارسال و دریافت ایمیل استفاده کنید. درمورد امنیت ایمیل و جی میل مطالعه کنید.

6-نرم‌افزارها: شما با مشاهده رفتار نرم‌افزارها می‌توانید سریع‌تر و راحت‌تر متوجه شوید که آن‌ها تغییر رفتار جدیدی داده‌اند و نرم‌افزارهای مخرب هستند. می‌توانید آن‌ها را به موقع حذف کنید، پیش از آن‌که آسیب جدی به سیستم شما وارد کنند. شناسایی نرم‌افزارهای مخرب کار دشواری نیست، شما می‌توانید از طریق رفتار، تاریخچه، و منبع آن‌ها را شناسایی و حذف کنید. اگر نیازمند نرم‌افزاری هستید که قادر به اسکن و حذف نرم‌افزارهای مخرب و روت‌کیت‌ها از سیستم شما باشد و همچنین به‌دنبال محافظت از سیستم خود با ایمن‌سازی در مرورگر هستید،با یک جست جو در اینترنت صدها نرم افزار قدرتمند برای حذف بدافزار و فایل های مخرب بر روی اینترنت موجود هست.

7-فیلترشکن و وی‌پی‌ان ناامن: رایگان بودن, سریع تر بودن را ملاک انتخاب وی پی ان و فیلترشکن قرار ندهید!

استفاده از فیلترشکن‌ و وی‌پی‌ان‌های ناامن و نامعتبر می‌تواند خطر امنیتی بزرگی در دنیای مجازی باشد. هر VPN که شما را فیلترینگ عبور دهد را ملاک بهتر بودن قرار ندهید. پس همیشه به این موضوع دقت کنید که فیلترشکن‌ها و وی‌پی‌ان‌هایی را که استفاده می‌کنید، از منابع معتبر دریافت کنید. اگر تمایل به دریافت فیلترشکن‌های رایگان و امن ما دارید، خیلی ساده است.

این نکته را در نظر داشته باشید. هر وی پی ان یا فیلترشکنی که شما استفاده می کنید. یک سرور دارد. که حکم تونل را دارد. شما را از فیلترینگ عبور می دهد. اما خودش می توان برای شما یک خطر باشد. زمانی که از این vpn استفاده می کنید. به آن سرور متصل می شوید. سپس از آن سرور عبور داده می شود. و اطلاعاتی مثل آی پی سیستم شما, سایت های مشاهده شده و.. بر روی آن سرور قابل مشاهده است. به عبارت دیگر تمامی فعالیت های شما بر روی آن سرور قابل مشاهده هست. که شرکت ارائه دهنده و آن سرور و دیتا سنتر می توان به این اطلاعات مهم شما دسترسی پیدا کند. و به راحتی می توان اطلاعات شما را به سرقت ببرد!

8-شبکه های اجتماعی :امروزه شبکه های اجتماعی مکانی بسیار عالی برای هکر جهت به دام انداختن شما می باشند. آنهایی گاهی در قالب جنس مخالف ظاهر می شوند. و شما را فریب می دهند. تا بتوانند به اطلاعات حساس سیستم شما دسترسی پیدا کنند. فعالیت در شبکه های اجتماعی باید با شناخت و احتیاط باشد. توصیه می شود از درج اطلاعات شخصی و حساس خود بر روی هر شبکه مجازی حتی فیس بوک و توییتر خود داری کنید. محبوبیت بر روی یک شبکه اجتماعی بعضی مواقع کار دست شما می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

keyboard_arrow_up