deep web

وب تاریک و دیپ وب چیستند؟ و چه کاربردهایی دارند؟

بارها در اخبار امنیت اطلاعات در باره سرقت اطلاعات کاربرن و انتشار آنها در وب تاریک خبرهای شنیده اید. اما این وب تاریک یا دارک وب چیست؟ آیا می دانستید…

بارها در اخبار امنیت اطلاعات در باره سرقت اطلاعات کاربرن و انتشار آنها در وب تاریک خبرهای شنیده اید. اما این وب تاریک یا دارک وب چیست؟ آیا می دانستید فقط 5 درصد شبکه اینترنت قابل دسترسی و مرئی هست؟

شما یک کوه یخ شناور یا آیسبرگ شناور درون دریا را در نظر بگیرید. فقط آن بخشی که یخ که از آب دریا بالا آماده قابل مشاهده است. بخشی زیر به مشابه Dark web است. تصویر زیر به خوبی مفهوم دارک وب را نشان می دهد. Surface Web بخشی از اطلاعات اینترنت هست که موتور های جست جوگر آنها را برای کاربران پیدا می کنند. مثل سایت ها و شبکه های اجتماعی و.. هر چند همین سایت ها و شبکه های اجتماعی بخش تاریک دارند که فقط مدیران سایت ها قادر به مشاهده آن هستند. یا مثلا اطلاعات حساب کاربری که فقط شما می توانید ببینید.

dark web

دارک وب «Dark Web» یا وب تاریک بخشی از شبکه اینترنت گفته می شود که برای عموم  مردم قابل دسترسی نیست. بخاطر مخفی کاری از دید موتورهای جستجوگر و کاربران عادی مخفی مانده است. وب تاریک به اسم های مختلف مثل «Deep Web»  «Dark Web» «Dark Net» دارک وب، دارک نت، دیپ وب نامگذاری شده است. هر چند این اصطلاحات دارای تعاریف متفاوتی هستند. برای مثال وب تاریک بخش غیر قانونی دیپ وب را تشکیل می دهد.

دیپ وب را می توان آن بخش از اینترنت که توسط گوگل و بینگ قابل ایندکس شدن و جست جو نیست. مثل محتوای ایمیل ها، وب سایت های مخفی، حساب های شخصی و بانکی، دیتابیس شرکت ها و.. هر آنچه که از دید شما و موتورهای جست جو پنهان است. Deep Web دیپ وب 95 درصد حجم اینترنت را شامل می شود. پس با این حساب فقط 5 درصد از کل اطلاعات موجود در شبکه اینترنت و دیتاسنتر ها مرئی یا (Surface Web) هستند. پس وب تاریک بخشی از دیپ وب یا وب عمیق هست.

البته اکثر اطلاعات موجود بر روی Deep web قانونی هستند. تنها بخشی از آنها که توسط هکرها، قاچاقچیان مواد مخدر، گروه های تروریستی و.. اداره می شود غیر قانونی هستند. که به این بخش دارک وب گفته می شود. شما کاربر گرامی که در حال خواندن این مطلب در سایت پاوان هستید. از بخش مرئی وب یا Surface Web استفاده می کنید.

پس دیپ وب کل سایت ها و محتوای اینترنتی که موتور های جست جوگر مثل گوگل و یاهو و بینگ نمی توانند آنها را ایندکس ودر نتایج جست جو به کاربران نمایش دهند، گفته می شود. دارک وب بخشی از همین دیپ وب هست که علاوه بر اینکه موتورهای جستجوگر نمی توانند به آن دسترسی و ایندکس کنند. غیر قانی هم می باشد. و این گونه سایت ها و سرور ها معمولا توسط اشخاص، گروه ها، سازمان های دولتی و غیر دولتی که در کار هک، قاچاق، کارهای اطلاعاتی و سری استفاده می شوند.

البته فراموش نکنید که بخش مرئی وب که توسط موتورهای جست جوگر ایندکس می شود در بعضی کشورها غیر قانونی بوده. ودسترسی به آن با VPN امکان پذیر است.

معمولا صاحبان سایت های و شبکه های موجود در وب تاریک برای مشاهده کاربران محدودیت هایی ایجاد می کنند. مثلا برای ورو به سایت یا آن شبکه فقط نرم افزاری که مخصوص خودشان امکان پذیر است. البته بعضی از نرم افزار tor استفاده می کنند. اغلب این وب‌سایت‌ها که آنها را برای مخفی سازی هویتشان از ابزار رمزگذاری تور بهره می‌گیرند و پسوند .onion را دارند. همچنین بیشتر اطلاعات دارک وب در پایگاه داده‌هایی نظیر LexisNexis ذخیره می‌شود.

دیپ وب و یا دارک وب از چه زمانی شکل گرفت؟

دارک وب تاریخ چندان طولانی ندارد. در سال 2011 یک وب سایت به اسم Silk Road توسط قاچاقچیان مواد مخدر شکل گرفت. که بزرگترین وب سایت فروش مواد مخدر در دارک وب بود. بنا بر آمار این وب سایت در طول فعالیتش حدود 1.3 میلیون معامله فروش مواد مخدر به ارزش 1.2 میلیارد دلار انجام شد. تا اینکه در اواخر سال 2013 پلیس فدارال آمریکا FBI خبر از بستن این سایت داد. آن زمان بحث دارک وب و بخش پنهان اینترنت بر سر زبان ها افتاد. تمامی معامله صورت گرفته در این سایت از طریق ارز اینترنتی محبوب یعنی بیت کوین انجام می گرفت. پس می توان گفت که محبوبیت بیت کوین و دارک وب با این سایت مرتبط است.

یا مثال دیگر در طی حملات تروریسی سال 2015 داعش از تور برای انجام حملات تروریسی استفاده کرده است.

امروز دولت و سازمان ها برای انجام حملات سایبری بر علیه یکدیگر از دارک وب و بخش تاریک اینترنت استفاده می کنند. تا ردیابی و شناسایی نشوند.

دسته: امنیت شبکه, آموزش امنیت سایبری
نتیجه‌ای پیدا نشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

keyboard_arrow_up