فیس بوک می خواهد با پورن انتقامی مبارزه کند

فیس بوک می خواهد با پورن انتقامی مبارزه کند

فیس بوک بزرگترین شبکه اجتماعی جهان در حال اجرای طرح جدیدی برای مقابله با پورن انتقام جویانه است. یکی از جدیدترین طرح های فیس بوک در زمینه امنیت اخلاقی و…

فیس بوک بزرگترین شبکه اجتماعی جهان در حال اجرای طرح جدیدی برای مقابله با پورن انتقام جویانه است. یکی از جدیدترین طرح های فیس بوک در زمینه امنیت اخلاقی و مبارزه با انتشار تصاویر برهنه انتقام جویانه در فضای مجازی است. پورن انتقامی نوعی آزار بر اساس تصاویر جنسی است.تصاویری که به قصد انتقام، اخاذی، آزار و تهدید جنسی منتشر می شوند.

فیس بوک برای مقابله با پورن انتقامی به سراغ کشور استرالیا رفته است کشورری که در آن شیوع پدیده پورن انتقامی به شدت در حال افزایش است. و همچنین پژوهش هایی در زمینه پورن انتقامی توسط دانشگاه ها و موسسات علمی این کشور صورت گرفته است.

پروژه جدید فیس بوک در زمینه امنیت حریم خصوصی که با مشارکت دولت استرالیا در حال اجرا است. بر اساس یک سیستم رمزگذاری دیجتالی Hashing می باشد. کاربرانی که فکر می کنند ممکن قربانی پورن انتقامی شوند. تشویق می شوند که تصاویر برهنه خود را از طریق مسنجر فیس بوک آپلود کنند. سپس شبکه اجتماعی فیس بوک، با تکنولوژی رمزگذاری پیشرفته Hashing یک امضاء دیجیتالی منحصر به فرد از تصویر اعمال می کند، به طوری که اگر کاربر دیگری تلاش کند آن را آپلود کند، تصویر مسدود خواهد شد.به عبارتی ساده تر شما تصاویر برهنه از خود یا هر تصویر خصوصی که دارید به فیس بوک می دهید و از فیس بوک می خواهید که غیر از شما کسی نتواند این تصویر و تصویر مشابه آن را آپلود و منتشر کند. پروژه که بر اساس هوش مصنوعی فیس بوک کار می کند.

برای مثال خانمی در استرالیا با یک نفر دوست می شود. ممکن زمانی که با هم ارتباط دارند تصاویری از خود برای یکدیگر ارسال کنند. بعد از مدتی که این دو نفر به دلایلی از هم جدا شوند. ممکن است طرف مقابل با انشتار تصاویر برهنه آن خانم بخواهد از وی انتقام بگیرد یا اخاذی کند. یا اینکه افراد از اینکه تصاویر برهنه و خصوصی آنها ممکن است به طریقی به دست افراد سود جو برسد و بعدا از آن تصاویر برای اخاذی، آزار و اذیت و انتقام استفاده شود. می توانند تمامی عکس هایی برهنه خود را با سیستم Hashing فیس بوک رمزنگاری کنند تا فیس بوک بر روی این تصاویر امضای دیجیتالی پیشرفته اعمال کند و در آینده از انتشار این تصاویر توسط اشخاص دیگر جلوگیری کند.
به محض اینکه شخص مقابل که به قصد انتقام گرفتن و اخاذی بخواهد تصاویر شما را بر روی فیس بوک آپلود کند فیس بوک سریعا آن تصویر را شناسایی، مسدود و شخص را بلاک کند.

پورن انتقامی روش جدید اخاذی و انتقام گرفتن از طریق انتشار تصاویر برهنه طرف مقابل در شبکه های اجتماعی و جاهای دیگر است. بر اساس تحقیقات پژوهشگران دانشگاه موناش استرالیا و موسسه سلطنتی تکنولوژی ملبورن در مورد پورن انتقامی در استرالیا از هر 5 شهروند این کشور یک نفر نفر آزار و اخاذی از طریق تصاویر و فیلم‌های خصوصی را تجربه کرده‌ است. نتایج این مطالعه در استرالیا نشان داده است که مردان با احتمال بیشتری عاملان پورن انتقامی بوده‌اند در حالی که زنان احتیاط بیشتری برای حفظ امنیت شخصی و حریم خصوصی خود داشته‌اند. بر اساس نتایج این نظرسنجی جامع که بر روی بیش از ۴۲۰۰ نفر از شهروندان استرالیا انجام شده است، زنان و مردان به اندازه مساوی هدف پورن انتقامی قرار گرفته‌اند.

کسانی که احتیاط کمتری برای حفظ حریم خصوصی و امنیت شخصی خود به کار می گیرند بیشتر قربانی پورن انتقامی خواهند بود.

طرح جدید فیس بوک برای مقابله با انتشار غیر مجاز تصاویر خصوصی دیگران است.

مقام ارشد امنیت ملی استرالیا، Julie Inman Grant ، اشاره کرد که تصاویر در سرورهای شبکه اجتماعی به پایان نخواهد رسید. او در گفتگو با خبرگذاری ABC گفت:” آنها تصویر را ذخیره نمی کنند، بلکه لینک تصویر را ذخیره می کنند و از هوش مصنوعی و سایر فن آوری های عکسبرداری عکس استفاده می کنند.”
مشخص نیست که آیا تکنولوژی هش کردن برای مقابله با تلاش جهت دور زدن چنین فیلترهای قدرتمند باشد. که شامل تغییر تصویر اولیه در یک دقیقه می شود. همچنین نگرانی های درباره ارسال چنین تصاویر بسیار حساسی به شرکت هایی که در گذشته تلاش کردند تا از نگرانی کاربران نسبت به حریم خصوصی آنها بکاهند، وجود دارد. به نظر می رسد مشکل اعتماد کاربران برای ارسال تصاویر حساسی و برهنه خود به فیس بوک است. و همچنین خطر لو رفتن تصاویر از طریق هک شدن فیس بوک وجود دارد. هر چند فیس بوک می گوید که تصاویر را ذخیره نمی کند بلکه نسخه رمزگذاری شده تصویر را ذخیره می کند.

اندرو کلارک یکی از مدیران اداره تشخیص هویت EMEA به Infosecurity گفته است: طرح جدید فیس بوک به لحاظ مفهومی شایسته تقدیر است.اگر کاربر به یک ابزار خودکفا برای انجام کار و آپلود فایل بر روی پورتال فیس بوک دسترسی داشته باشد.” بسیار بهتر خواهد بود.

مارک جیمز، متخصص امنیت ESET، از  این که سرویس های ابری به طور بلاقوه مورد سوء استفاده مهاجمان قرار گیرد ابزار نگرانی کرد. او همچنین گفت به احتال زیاد فیس بوک فریب بخورد. بخصوص وقتی که کار تصاویر خود را برای شخص ثالث ارسال کرده باشد. او می تواند تصاویر را منتشر و با ارسال آنها به سیستم رمزگذاری فیس بوک، باعث شود تا صاحب واقعی تصاویر نتواند آنها را برای فیس بوک آپلود کند . وی در ادامه گفت البته ما همیشه مردم را تشویق می کنیم تا در مورد مکان هایی که عکس های صمیمی خود را ذخیره می کنند بسیار مراقب باشند و ترجیحا آنها را به هیچ وجه تصاویر خود را بر روی فضای آنلاین ذخیره نکنند.

پروژه امنیتی فیس بوک برای افزایش حریم خصوصی و امنیت اخلاقی هر چند در آغاز راه مشکلاتی دارد.اما اگر کاربران و شهروندان در سطح جهانی همکاری های لازم را داشته باشند بدون شک موفقیت بزرگی در زمینه مقابله آزار و اذیت جنسی از طریق انتشار تصاویر خصوصی و پورن انتقامی خواهد بود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

keyboard_arrow_up