حذف 300 اپلیکیشن آلوده به بات نت WireX از گوگل پلی

حذف 300 اپلیکیشن آلوده به بات نت WireX از گوگل پلی

بارها در مورد مشکلات امنیتی سیستم عامل اندروید اخبار و مطالب منتشر شده است. کارشناسان امنیتی اندروید و مارکت های مربوط به آن را مکانی برای توسعه و گسترش بدافزار…

بارها در مورد مشکلات امنیتی سیستم عامل اندروید اخبار و مطالب منتشر شده است. کارشناسان امنیتی اندروید و مارکت های مربوط به آن را مکانی برای توسعه و گسترش بدافزار و برنامه های مخرب می دانند. و سیستم عامل اندروید را بخاطر اپن سورس بودن پذیرای هر نوع اپلیکیشن حتی اپلیکیشن های آلوده به ویروس است.

هر چند شرکت گوگل برای امنیت بیشتر دستگاه های اندرویدی به کاربران توصیه می کند که برنامه ها و بازی ها را فقط از گوگل پلی دانلود کنند. اما مثل اینکه خود پلی استور هم امنیت کامل ندارد. و اپلیکیشن های به ظاهر سالم بر روی آن پیدا می شود که آلوده به ویروس و کدهای مخرب هستند. اپلیکیشن هایی که تا کنون گوگل نتوانسته مخرب بودن آنها را تشخیص دهد.

ضعف امنیتی اندروید و عدم نظارت کافی بر اپلیکیشن های ارسال شده بر روی گوگل پلی باعث چنین مشکلات امنیتی شده است. هر چند درصدی از این مشکلات مربوط به اپلیکیشن هایی که بدون رعایت مسائل امنیتی طراحی و بر روی مارکت های غیر رسمی منتشر می شوند. البته گوگل قابلیت در سیستم عامل خود گنجانده که می توانید از نصب برنامه و بازی های از منابع و مارکت های ناشناس جلوگیری کنید.

جدیدترین اخبار امنیتی حکایت از آن دارد که بات نت WireX بیش از 300 اپلیکیشن را برای انجام حملات DDoS آلوده کرده بود. اپلیکیشن هایی قربانی در زمینه پخش ویدئو یا مدیریت حافظه و فایل گوشی های اندروید می باشند. این خبر را بسیاری از شرکت های رقیب گوگل مثل اپل سندی بر نا امنی اندروید می دانند.

این اولین باری نیست که گوگل با مشکلات بدافزاری موجود بر روی پلی استور مواجه می شود. چندی پیش گوگل بازی Judy را که دارای بدافزارهای تبلیغاتی بودند از Play Store حذف کرده بود.

تیمی از متخصصان امنیتی سعی دارند که اپلیکیشن های اندروید آلوده به WireX را شناسایی و پاکسازی کنند. این اپ از WireX برای انجام حملات تکذیب سرور بهره می‌برند

اگر اپلیکیشن مدیریت حافظه یا پخش ویدیویی که به‌تازگی روی دستگاه اندرویدی خود نصب کرده‌اید حذف شده، اصلا نگران نباشید؛ زیرا این مورد احتمالا به نفع شما است. گوگل ۳۰۰ اپلیکیشن به‌ظاهر سالم را از فروشگاه پلی استور حذف کرده است. بر اساس جدیدترین گزارش Gizmodo این اپلیکیشن‌ها معمولاً در ظاهر برنامه‌هایی برای مدیریت فضای ذخیره‌سازی و یا ارائه رینگ تون قابل دانلود و نصب بودند که در تحقیقات اخیر مشخص شد که بات نت WireX برای اهدافی دیگر درون آن‌ها به فعالیت می‌پردازد.

در حقیقت این اپلیکیشن‌ها به‌منظور انجام حملات تکذیب سرور یا همان DDOS توسعه داده شده‌اند. در تاریخ ۱۷ آگوست، هکرها با روش WireX، ترافیک زیادی از سمت دستگاه‌های آلوده به این نوع اپلیکیشن‌ها به سمت چندین سرویس‌ و شبکه‌ی ارائه‌ی کننده‌ی محتوا ارسال کردند؛ البته این فرآیند در واقع از تاریخ ۲ آگوست آغاز شد. در برخی از موارد این اپلیکیشن‌ها حتی به‌عنوان باج‌افزار عمل کرده و مبلغی از شخص قربانی درخواست کرده‌اند.

این مورد برای اولین بار توسط شبکه‌ی ارائه‌ی محتوای آکامای و پس از مورد حمله قرار گرفتن یکی از مشتریان این کمپانی کشف شد. سپس این شرکت با گوگل و چندین تیم امنیتی از شرکت‌های رقیب مثل کلودفلِر، فلش پوینت، اوراکل + Dyn، ریسک آی‌کیو، Team Cymru و دیگر سازمان‌ها وارد همکاری شد تا مشکل مورد بحث را رفع کنند. پس از رفع این مورد، صدها اپلیکیشنی که WireX در آن‌ها مخفی بود از این فروشگاه نرم‌افزاری حذف شده‌اند.

کمپانی اهل مانتین‌ویو همچنین اعلام کرده که در حال حاضر مشغول انجام فرآیندی است تا بتواند این اپ‌ها را از روی دستگاه‌های آلوده‌شده حذف کند. در حال حاضر هنوز مشخص نیست مراحل پاک‌سازی اپلیکیشن‌های مورد اشاره چه مدت به طول خواهد انجامید؛ زیرا بر اساس اعلام متخصصان امنیتی، هم‌اکنون ۷۰ هزار دستگاه اندرویدی در بیش از ۱۰۰ کشور جهان به WireX آلوده شده‌اند.

نصب اپلیکیشن از منابع رسمی مثل پلی استور، ارتقا امنیت سیستم عامل، نصب آنتی ویروس اقداماتی هستند که می توان در جهت امنیت اندروید انجام داد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

keyboard_arrow_up