امنیت تلگرام

امنیت تلگرام

تلگرام یکی از دو اپلیکیشن ارتباطی و محبوب در ایران هست. بخاطر قابلیت های شغلی که دارد. برای استفاده تبلیغاتی مورد توجه افراد و شرکت های در ایران قرار گرفته…

تلگرام یکی از دو اپلیکیشن ارتباطی و محبوب در ایران هست. بخاطر قابلیت های شغلی که دارد. برای استفاده تبلیغاتی مورد توجه افراد و شرکت های در ایران قرار گرفته است.

تلگرام امنیت آنچنان بالایی ندارد. و از لحاظ امنیت قابل مقایسه با واتس اپ و سیگنال نیست. پس از لحاظ امنیتی باید احتیاط به خرج داد. و آموزش های امنیتی پاوان در زمینه امنیت تلگرام را به کار گرفت. تا اکانت تلگرام شما هک نشود. زیرا ممکن است حساس ترین اطلاعات شغلی و بانکی خود را از طریق تلگرام ارسال و دریافت کنید.

پاوان به شما توصیه می کند که برای جلوگیری از هک شدن تلگرام و بالا بردن امنیت تلگرام نکات امنیتی زیر را در فضای مجازی را رعایت کنید.

1-اولین قدم برای امنیت تلگرام passcode telegram: (گذاشتن رمز عبور بر روی برنامه و اکانت تلگرام است )

 

 

برای رمزگذاری بر روی تلگرام مراحل زیر را طی کنید.
1- وارد برنامه تلگرام شوید.
2- به قسمت تنظیمات (settings ) وارد شوید.
3- گزینه privacy and security را انتخاب کنید.
4- گزینه passcode lock را انتخاب کنید.
5- در این مرحله رمز مورد نظر خود را وارد کنید. سپس اوکی کرد. حالا تلگرام شما دارای قفل می باشد. فقط موقع خروج آیکن قفل را اوکی کنید.
البته این امکان وجود دارد که هنگام خروج فراموش کنید روی قفل کلیک کنید که اگر بخواهید به صورت اتوماتیک این کار انجام شود در قسمت password lock گزینه Auto lock را انتخاب و مقدار آن را به زمان دلخواه خود تغییر دهید تا در زمان تنظیم شده به طور اتوماتیک تلگرام قفل شود.

2-دومین قدم برای امنیت تلگرام تائید دو مرحله یا two–step verification می باشد. برای انجام تائیئد دو مرحله در تلگرام مراحل زیر را اجرا کنید.

1- وارد برنامه تلگرام شوید.
2- به قسمت تنظیمات (settings ) وارد شوید.
3- وارد قسمت privacy and security شوید.
4- گزینه two–step verification را انتخاب نمایید.
5- روی گزینه set additional password کلیک کنید.
6- در این قسمت Email و Password را با دقت وارد کنید چرا که این پسورد در آینده برای شما نیاز خواهد بود. سپس به ایمیل خود مراجعه کنید.
7- یک ایمیل دریافت خواهی کرد. که دارای لینک تائید می باشد. شما جهت تائید هویت ایمیل ارسال شده بر روی لینک کلیک کنید. تا هویت شما تائید شود.

3. مشاهده دستگاه ها و ورودی های اخیر به تلگرام شما active sessions : ممکن است شما با دستگاه های مختلف مثل موبایل, ویندوز, وب تلگرام خود را چک کنید. گزینه active sessions تمامی آی پی ها و دستگاه هایی که اخیرا با آنها اکانت تلگرام خود را مشاهده کرده اید. نمایش می دهد.

active sessions telegram

1- وارد برنامه تلگرام شوید.
2- به قسمت تنظیمات (settings ) وارد شوید.
3- وارد قسمت privacy and security شوید.
4- به قسمت active sessions وارد شوید.

همانطور که در تصویر زیر مشاهده می کنید. تمامی ورودهای اخیر به تلگرام مثل نوع دستگاه, سیستم عامل, مرورگر و آپی به همراه زمان دقیق نمایش داده می شود.

چنانچه از لیست ورودهای اخیر و مواردی مثل نوع دستگاه, تاریخ, یا سیستم عامل و مرورگر مشکوک هستید. موس را بر روی آن نگه داشته و با بر روی Terminate کلیک کنید. تا از آن خارج شوید. و دسترسی به اکانت تلگرام از دستگاه مورد نظر مسدود بسته شود. و یا با زدن گزینه Terminate all other sessions از همه گزینه ها و دستگاه خارج شوید.

3.مخفی بودن در تلگرام: ( گاهی اوقات می خواهید که به صورت مخفی در تلگرام فعالیت کرد. و کسی یا دوستان از آنلاین بودن شما آگاه نشوند. در این مواقع برای این قابلیت امنیتی تلگرام نکات زیر را رعایت کنید.)

1- وارد برنامه تلگرام شوید.
2- به قسمت تنظیمات (settings ) وارد شوید.
3- وارد قسمت privacy and security شوید.
4- گزینه Last Seen را انتخاب کنید.
5- در قسمت اول 3 گزینه وجود دارد که Everybody اشتراک عمومی بوده و همه می توانند آنلاین بودن شما را رویت کنند.
6- گزینه دوم My Contacts نفراتی که شماره آنها در دفترچه تلفن شما ذخیره شده است می توانند مشاهده کنند.
7- گزینه سوم Nobody بوده و هیچ کس نمی تواند زمان آنلاین بودن شما را مشاهده کند.

تمامی موارد بالا که ذکر شده مربوط به تنظیمات امنیتی خود نرم افزار تلگرام بود. اما همیشه مشکل از تلگرام نیست. گاهی سهل انگاری خود شما باعث می شود که هک شوید. موارد مثل استفاده از اینترنت نا امن, سوء استفاده دیگران از شماره شما برای راه اندازی تلگرام, لینک های مخرب در تلگرام, کلیک کردن بر روی ربات ها و بدافزارها, نصب نرم افزار های مشابه تلگرام و با نام تلگرام و.. همه این موارد باعث می شود که اکانت تلگرام شما مورد استفاده افراد سود جو و هکرها قرار گیرد.

سایر مواردی که برای امنیت تلگرام باید رعایت کرد :

1-اولا که برای امنیت تلگرام می توانید به صورت secret chat یا چت مخفی اقدام به ارتباط با دوستان خود نمائید.

2- استفاده از VPN امن و قابل اعتماد برای امنیت بیشتر در استفاده از تلگرام تا کسی نتواند فعالیت شما را در تلگرام کنترل کند.

3. از اپلیکیشن های مشابه تلگرام مثل تلگرام فارسی و .. استفاده نکنید. این اپلیکیشن ها به هیچ وجه امنیت ندارند. و مورد تائید شرکت تلگرام نیست.

4. همیشه تلگرام را از سایت های معتبر یا از گوگل پلی دریافت کنید.

5.گوشی تلفن خود را در دسترس دیگران قرار ندهید. زیرا می توانند با شماره شما یک تلگرام بر روی کامپیوتر یا گوشی خودشان بالا بیاورند. (یک پیام تائید از گوشی شما دریافت می کنند ) سپس فعالیت شما در تلگرام را کنترل و تمامی اکانت شما را مشاهده می کنند.

6.در همه کانال ها و گروه ها عضو نشوید. و از کلیک کردن بر روی لینک های مخرب و ناشناس خود داری کنید.

7.لینک هایی که دارای پسوند ( bot. ) می باشد اعتماد و کلیک نکنید زیرا این لینک ها ربات بوده و احتمال بدافزار بودن آنها وجود دارد.

8. اگر اطلاعات آن چنان مهمی بر روی تلگرام ندارید. هر یک ماه یا چندماه یکبار می توایند اکانت تلگرام خود را پاک کنید.و از نوع راه اندازی کنید (فراموش نکنید که با حذف اکانت تلگرام تمامی پیام و مخاطبین و فعالیت شما در کانال و گروه های تلگرامی حذف می شوند)

 

دسته: آموزش امنیت سایبری
نتیجه‌ای پیدا نشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

keyboard_arrow_up