Microsoft Finally Reveals What Data Windows 10 Collects From Your PC

مایکروسافت سرانجام فاش کرد ویندوز 10 چه اطلاعاتی از کامپیوتر شما جمع آوری و ارسال می کند

از زمان ارائه ویندوز 10 نگرانی های زیادی در مورد جاسوسی مایکروسافت از کاربران و جمع آوردی و ارسال اطلاعات از کامپیوترهای مجهز به ویندوز 10 وجود داشت. البته این…

از زمان ارائه ویندوز 10 نگرانی های زیادی در مورد جاسوسی مایکروسافت از کاربران و جمع آوردی و ارسال اطلاعات از کامپیوترهای مجهز به ویندوز 10 وجود داشت. البته این نگرانی بیشتر بخاطر سکوریتی نگه داشتن این موضوع از سوی مایکروسافت بود. که ویندوز چه اطلاعاتی از کامپیوتر شما جمع آوری و ارسال می کند.
ویندوز 10 چه اطلاعاتی از کامپیوتر شما جمع آوری و به مایکروسافت ارسال می کند؟

آیا مایکروسافت با استفاده از ویندوز 10 از کاربران جاسوسی می کند؟
تنظیمات حریم خصوصی ویندوز 10 برای مقابله با جاسوسی مایکروسافت از کاربران؟

پس از افشاگری اسنودن اتهامات به سمت مایکروسافت و ویندوز بخاطر جاسوسی از شهروندان جهان افزایش یافته بود. انتشار ویندوز 10 باعث  نگرانی بسیاری از کاربران کامپیوتر و ویندوز را نسبت به جمع آوری و ارسال اطلاعات کامپیوتر آنها به شرکت مایکروسافت شده بود.

تا کنون برای نصب ویندوز 10 سه آپشن ( بیسیک, پیشرفته, کامل ) در اختیار کاربران بوده است. در هیچ کدام از این نسخه گزینه ای برای ارسال داده ها و اطلاعات به مایکروسافت مشاهده نشده است.

طی دو سال گذشته این شرکت در مورد اینکه چه اطلاعاتی از کاربران در این سه نسخه ویندوز جمع آوری میشود. چیزی نگفته است. که سکوت مایکروسافت در این زمینه نگرانی کاربران را نسبت به حریم خصوصی خود افزایش داده است.

اما مایکروسافت روز گذشته همزمان با آغاز انتشار به‌روز رسانی Creators Update و نسخه 1703 از ویندوز 10 اطلاعات مهمی را فاش کرد. اطلاعات منتشر شده از سوی مایکروسافت در بخش Privacy یا حریم امن از ویندوز 10 نشان می‌دهد که این سیستم عامل چه اطلاعات مهمی را از سیستم‌های کاربران جمع آوری می‌کند.

انتشار نسخه جدید ویندوز 10 پایانی بر دو سال جمع آوری مخفیانه اطلاعات کاربران ویندوز 10 بوده است. برای اولین بار مایکروسافت منتشر کرد که چه اطلاعاتی از کامپیوتر کاربران ویندوز 10 جمع آوری می شود. تا پایانی باشد بر دو سال جمع آوری مرموز اطلاعات از سیستم های ویندوز 10 .

البته مایکروسافت مدعی است. اطلاعات جمع آوری شده از کامپیوتر کاربران بیشتر برای بهینه سازی و کمک به رشد و ارتقای این سیستم عامل بوده است. تا عملکرد ویندوز را بر روی سیستم های کامپیوتری در سراسر جهان رصد کند. همچنین آقای Terry Myerson که مدیر بخش ویندوز از مایکروسافت اعلام کرده که اطلاعات جمع آوری شده مربوط به سیستم خطایابی یا Diagnostic در ویندوز 10 است.

what data Windows 10 is collecting from your computer

 

قسمت تنظیمات حریم خصوصی Privacy ویندوز 10 نشان دهنده آنچه را که مایکروسافت از کامپیوتر شما جمع آوری می کند.

Location  محل سکونت: دادن اجازه به ویندوز و اپلیکیشن های آن برای دستیابی به موقعیت جغرافیایی شما و ارسال اطلاعات مکانی شما به مایکروسافت

Speech Recognition تشخیص گفتار: اجازه دادن به کورتانا و اپلیکیشن های تشخیص صدای شما و ارسال این اطلاعات صوتی به مایکروسافت برای کمک به تشخیص گفتار ویندوز 10

Tailored experiences with diagnostic dataتجربیات مناسب با داده های تشخیصی: این گزینه که به عیب یابی ویندوز و مشکلاتی که ویندوز 10 بر روی سیستم شما دارد. مربوط است. با فعال کردن این گزینه خطاهایی که ویندوز 10 بر روی سیستم شما دارد. به مایکروسافت ارسال می شود. و در بهبهود و ارتقاء ویندوز 10 کمک می کند.

 Relevant ads تبلیغات مرتبط: این گزینه هم به تبلیغات ویندوز 10 مرتبط هست. تا اطلاعاتی از رفتار کاربران نسبت به تبلیغات و اپلیکیشن های استفاده شده کاربران ویندوز 10 به دست آورد.

اینها گزینه های حریم خصوصی در ویندوز 10 بود. که کاربران حساسیت بسیاری نسبت آن داشتند و دارند.

اگر نگران ارسال سوء استفاده مایکروسافت از اطلاعات شخصی خود و ارسال اطلاعات کامپیوتر خود به مایکروسافت از طریق ویندوز 10 هستید. می توانید با اجرای تنظیمات امنیتی ویندوز 10 در صورت تمایل گزینه های بالا را غیر فعال کنید.

البته مایکروسافت توصیه کرده که این گزینه را غیر فعال نکنید. چرا که به ارتقاء ویندوز 10 کمک می کند.

مایکروسافت چندی پیش اعلام کرد که اطلاعات شخصی به ندرت از کاربران جمع آوری می شود و هنگامی هم که این اتفاق رخ می دهد اطلاعات بدست آمده مورد استفاده قرار نمی گیرند. با این وجود آقای Belfiore در این باره می گوید: “به غیر از مواردی که ما تغییراتی را در تنظیمات سیستم عامل ایجاد نکرده باشیم، اطلاعات جمع آوری شده از کاربران کاملاً مربوط به سلامتی سیستم بوده و هیچ رابطه ای با حریم شخصی و خصوصی آنها ندارد.

در میان تمام نسخه های مختلف ویندوز 10، تنها کاربران نسخه Enterprise تنظیماتی را در دسترس دارند که می تواند از ارسال این اطلاعات جلوگیری کند اما مایکروسافت به این دسته از کاربران اکیداً توصیه کرده است که این تنظیمات را غیر فعال نکنند. در دیگر نسخه های ویندوز 10 هیچگونه تنظیماتی در اختیار کاربران قرار ندارد. اما بنا به گفته های مایکروسافت اطلاعات جمع آوری شده تنها با هدف رشد و ارتقا این سیستم عامل مورد استفاده قرار می گیرند و به دلیل اینکه ویندوز هم اکنون به عنوان یک سرویس به کار خود ادامه می دهد تمام مراحل ارسال اطلاعات به پایگاه های داده به صورت خودکار صورت می گیرد.

روز چهارشنبه مایکروسافت لیستی از داده های تشخیصی و خطایابی دو نسخه Basic و Full ویندوز 10 در سایت منتشر کرده است. نشان می دهد که چه اطلاعاتی جمع آوری می شود.

اطلاعات جمع آوری شده از نسخه Basic ویندوز 10 شامل: اطلاعات مربوط به پیکر بندی سیستم, کیفیت سیستم, مطابق سیستم با استور و برنامه های ویندوز

اطلاعات جمع آوری شده از نسخه Full ویندوز 10 شامل : اطلاعات مشترک, نصب نرم افزار ها و فهرست اطلاعات, داده های مربوط به محصولات و خدمات استفاده شده, اطلاعات مرورگر شامل جست جو اینرنتی, و اطلاعات مربوط به محتوای مصرفی مانند, لینک ها, نوشته ها, گفتار ها و سخنرانی ها, اطلاعات مربوط به خریدو ..

البته مایکروسافت با انتشار این خبر قصد دارد تا نسبت نگرانی کاربران ویندوز 10 شفاف سازی کند. و خیال آنها را از بابت ارسال اطلاعات کامپیوترشان به مایکروسافت برطرف سازد.

از جهتی این شفافیت سازی مایکروسافت درباره جمع آوری داده های تشخیصی نتیجه فشارهای اتحادیه اروپا به این شرکت درباره حفظ حریم خصوصی کاربران هست.

ماریسا راجرز افسر حریم خصوصی ویندوز و دستگاه های گروهی مایکروسافت گفت که این شرکت قصد دارد اطلاعات بیشتری در مورد آنچه که ثابت می کند ویندوز 10 کاملا با قوانین امنیت داده های عمومی اتحادیه اروپا مطابقت دارد. ارائه و به اشتراک گذاری کند.

با این اطلاعات منتشر شده از مایکروسافت به نظر می رسد که ویندوز 10 اطلاعات کاربران را به مایکروسافت ارسال می کند. اما اینکه آیا مایکروسافت از این اطلاعات برای جاسوسی استفاده می کند یا برای بهینه سازی و ارتقاء ویندوز 10 استفاده می کند. هنوز جای سئوال و نیازمند بررسی های بیشتر هست.

منبع: thehackernews.com

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

keyboard_arrow_up