عوامل تهدید کننده امنیت شبکه

عوامل تهدید کننده امنیت شبکه

شبکه های کامپیوتری که در ابتدا به یک ساختمان محدود بود. امروز بسیار گسترده و پیچیده تر شده. میلیون ها کامپیوتر در سراسر جهان با استفاده از اینترنت به همدیگر…

شبکه های کامپیوتری که در ابتدا به یک ساختمان محدود بود. امروز بسیار گسترده و پیچیده تر شده. میلیون ها کامپیوتر در سراسر جهان با استفاده از اینترنت به همدیگر متصل هستند. مدیر و فعالیت مداوم این کامپیوترها نیازمند امنیت شبکه هست. در شکل گیری یک شبکه کامپیوتری یا شبکه مجازی اجتماعی تعدادی سیستم یا کامپیوتر متصل به اینترنت, کاربران متعدد, خطوط اینترنت, سرور یا دیتا سنتر, مودم بی سیم یا وایرلس و.. نقش دارند. تا یک شبکه را تشکیل دهند.

در گذشته شاید ویروس ها مهم ترین عامل تهدید کننده امنیت شبکه بودند. اما امروزه علاوه بر ویروس ها و بدافزارها افراد و سازمان های تحت عنوان هکر حمله یا حملات سایبری با انگیزه های مالی, سیاسی, ماجراجویی, باج گیری, تخریب و.. علیه شبکه های کامپیوتر انجام می دهند.

امنیت شبکه آن قدر مهم و حیاتی هست. که شرکت ها و سازمان برای بالابردن سطح امنیت فعالیت خود در فضای مجازی و اینترنت میلیارد ها هزینه می کنند. آنها بهترین متخصصین امنیت شبکه را استخدام می کنند. تا با امنیت بالا در دنیای مجازی حضور داشته باشند.

در قرن 21 شاهد شکل جدیدی از جنگ هستیم. به نام جنگ سایبری که دولت و سازمان های دولتی با انگیزه های مختلف بر علیه یکدیگر انجام می دهند. سه کشور روسیه, آمریکا, چین بیشترین حملات سایبری را انجام می دهند. قویترین هکرهای جهان در این سه کشور فعالیت می کنند.

در طی چند سال اخیر بارها شاهد هک شدن سایت ها و شبکه های بزرگ بودیم. هک بیش از یک میلیارد اکانت یاهو بزرگترین هک تاریخ بود.

در مرحله نسخت مقابله با عوامل تهدید کننده امنیت شبکه باید این عوامل شناسایی شود.

عوامل تهدید کننده امنیت شبکه:

– ویروس ها , کرم ها , و اسب های تروجان
-نرم افزارهای جاسوسی و ابزارهای تبلیغاتی مزاحم
-هکرها و حملات سایبری توسط سازمان های دولتی
– زیر ساخت های سخت افزاری و نرم افزاری ضعیف

ویروس ها

ویروس ها از قدیمی ترین عوامل تهدید کننده امنیت شبکه هستند. اما امروزه ویروس قدرت تخریب و پیچیدگی بسیبار بالایی پیدا کردند. برای نمونه ویروس کامپیوتری استاکس نت که به تاسیسات هسته ای ایران حمله کرد. این ویروس کامپیوتری صدها دستگاه سانتریفیوژ از پایگاه هسته ای نطنز را از کار انداخته بود.

قدرت تخریب ویروس ها کامپیوتر از شبکه اینترنت فراتر رفته است. آنها می توانند سایر دستگاه غیر کامپیوتری متصل به شبکه را از کار بیندازند. ورود یک ویروس قدرتمند به شبکه کامپیوتر و یا یک دیتاسنتر بزرگ یا به دیتابیس یک شبکه اجتماعی می تواند میلیارد ها دلار ضرر مالی وارد کند.

نرم افزارهای جاسوسی

ماهیت پیچیده نرم افزار های جاسوسی شناسایی آنها را بسیار سخت تر کرده. بسیار از کارشناسان امنیت شبکه معتقدند که حتی ویندوز یک نرم افزار جاسوسی است. کسی از فعالیت و راز و رمز پس زمینه این نرم افزار ها و سیستم عامل ها خبر ندارد. یا حتی یک آنتی ویروس بر روی سیستم شما می تواند یک نرم افزار جاسوسی باشد.

شاید اگر بپرسید که با این وجود چکار باید کرد؟ در جوب شما بگوییم که هیچ!

اما شناسایی نرم افزارهای جاسوسی که ماهیت و فعالیت جاسوسی دارند. با استفاده از شرکت های امنیتی و آنتی ویروس میسر هست. توصیه می کنیم که هر نوع مرورگری را نصب نکنید. تنها از مرورگر های مطرح جهان مثل فایرفاکس, کروم, اپرا, اج و … استفاده کنید.

نرم افزارها را از سایت منبع و سایت های معتبر دانلود کنید.

هکر ها و حملات سایبری

بدون شک بزرگترین عامل تهدید امنیت شبکه در قرن 21 هکر ها و سازمان های دولتی که در حملات سایبری انجام می دهند.

هک کردن امروز به عنوان یک شغل پردرآمد و غیر رسمی محسوب می شود. شرکت ها و سازمان نرم افزار و سخت افزاری بزرگ دنیا برای مطمئن شدن از امنیت سایت یا نرم افزار و یا سخت افزار تولید خود در مقابل هکرها جایزه تعیین می کند. تا اگر کسی قادر به هک آن شد. یا حفره های امنیتی درون آن پیدا کنند. و اینکه از امنیت آن مطمئن شوند. تست نفوذ نوعی هک کردن هست.شما سایت یا نرم افزار و یا سرور خود یا سازمانی را به هکرها می سپارید تا به آن حمله کنند تا حفره امنیتی آن را شناسایی و برطرف شود.

یکی از شیوه های درآمد زایی برای هکرها باج گیری است. آنها با پیدا کردن یک حفره امنیتی در نرم افزار یا سخت افزار و یا سایت یک شرکت از آنها پول دریافت می کنند. تا آن حفره امنیتی را نشان دهد.

اما هک کردن علاوه بر جنبه درآمد زایی بخاطر ماجراجویی و اثبات توانایی ها نیز انجام می شود. بارها مشاهده کردیم. که افراد بسیار جوان اقدام به هک سرور یا نرم افزار یک سازمان کرده اند.

دولت ها و سازمان های جاسوسی بزرگ دنیا مثل سازمان سیا آمریکا برای بدست آوردن اطلاعات دیگر کشورها بر علیه آنها حملات سایبری و هک در ابعاد وسیع انجام می دهند.

هکرها برای هک کردن و نفوذ از ابزارهای مختلفی استفاده می کنند. ویروس- نرم افزار جاسوسی – کدها مخرب- فیشینگ و…

زیر ساخت های شبکه:

سرور – خطوط اینترنت, دیتا سنتر , کامپیوتر ها, مودم ها, و سخت افرار مورد استفاده و .. همه این زیرساخت های یک شبکه کامپیوتری را تشکیل می دهند. نفوذ به هر کدام از اینها می تواند امنیت شبکه شما را به خطر بیندازد.

دسته: امنیت شبکه
باج افزار, سکوریتی, ویروس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

keyboard_arrow_up