راهکارهای محافظت از امنیت دیجیتال

راهکارهای محافظت از امنیت دیجیتال

امینت همیشه یکی از دغدغه های اساسی بشر بوده و خواهد بود. بسته به سبک زندگی بشر مفهوم امنیت نیز تغییر کرده است. در گذشته انسان باید از خود در…

امینت همیشه یکی از دغدغه های اساسی بشر بوده و خواهد بود. بسته به سبک زندگی بشر مفهوم امنیت نیز تغییر کرده است. در گذشته انسان باید از خود در مقابل حیوانات وحشی محافظت می کرد. تا اینکه کمون شکل گرفت. امنیت بعد جدیدی پیدا کرد. پیدایش مسئله سرزمین, خانواده, خودی و غیر خودی, زور گویی, بردگی.  تجاوز انسان به سرزمین یا محدوده دیگر باعث شده پیدایش نوعی جدید از امنیت مرزهای خانواده و سرزمین شد. انسان ها دشمن همدیگر شدند. جنگ ها شکل گرفت. حالا انسان ها علاوه بر حیوانات دشمنان دیگری از نوع خود نیز داشتند. باید در مقابل بیگانگان از خانواده و سرزمین خود دفاع می کرند. با شکل گیری انقلاب صنعتی و پس از آن پیدایش اینترنت و فضای مجازی تعریف جدید از امنیت ارائه شد. امنیت دیجیتال و امنیت فضای مجازی.

روزانه میلیاردها داده در سراسر جهان از طریق شبکه اینترنت جابجا میشوند. داده هایی ک بعضی از آن ارزش حیاتی دارد. اگر به امنیت آن توجه نشود. خسارات جبران ناپذیری به بار می آورد. طی سال های گذشته شاهد بودیم. که بخاطر نبود امنیت قوی شرکت های بزرگی مثل سونی و.. میلیاردها تومان ضرر متحمل شدند. نمونه دیگر آن حمله بدافزار رایانه ای استاکس نت به سانتریفیوژهای انرژی هسته ای ایران بوده است. ویروژی که از یک سری اعداد و حروف نامرئی شکل گرفته بود. به راحتی توانست سانتریفیوژهای سخت افزاری انرژی هسته ای ایران را خراب کند.

فضای مجازی فضایی نسبتا آزاد است. اما همین می تواند باعث سلب آزادی شما شود. اینترنت به یک صنعت بزرگ تبدیل شده است. به تمامی جنبه های زندگی بشر نفوذکرده است. حضور در فضایی مجازی و استفاده از امکانات اینترنت نیازمند شناخت و دانش کافی است.

شهروند الکترونیک امروز اکثر کارهایی بانکی خود مثل خرید کردن, پرداخت قبض و اقساط, ارسال اطلاعات و هزاران کار دیگر را با اینترنت و کامپیوتر انجام می دهد.

اما این شهروند الکترونیک باید با راه های محافظت از خود در دنیای دیجیتال آشنا باشد. و گرنه اطلاعات وی مورد سوء استفاده قرار می گیرد. هکر ها در کمترین زمان می توانند حساس ترین اطلاعات بانکی و مالی شما را به سرقت ببرند. حتی حساب بانکی شما را هک و خالی کنند.

برای آشنایی با روش های برقراری امنیت دیجیتال با پاوان همراه باشید.

1.آنتی ویروس و فایروال

اولین و مهم‌ترین مورد در برقرار امنیت دیجیتال استفاده از فایروال و آنتی‌ویروس مناسب است. فایروال و آنتی‌ویروس می‌تواند جلوی برخی از تهدیدات در دنیای مجازی را بگیرد. تواناتک در این خصوص برای شما مطالب آموزشی را تهیه کرده است که با مراجعه به این مطالب می‌توانید فایروال مناسب و آنتی‌ویروس امنی بر روی سیستم خود نصب کنید: انتخاب، نصب و تنظیم فایروال و آنتی‌ویروس در ۵ قدم.

2. نرم افزار های مطمئن

همیشه نرم‌افزارهای مورد نیاز خود را از مراجعه رسمی، مورد اطمینان و امن دانلود کنید. در مورد دانلود نرم‌افزارهای رایگان، به سایتی که از آن می‌خواهید دانلود کنید توجه داشته باشید که سایت معتبر و امنی باشد. می‌توانید پیش از دانلود نرم‌افزار از سایت مورد نظر، در مورد امنیت سایت تحقیق کنید. برای دانلود اپلیکیشن‌ها در دستگاه‌های هوشمند حتما از مارکت‌های رسمی استفاده کنید. تواناتک دانلود از مارکت‌های غیررسمی را به هیچ عنوان توصیه نمی‌کند.

استفاده از مرورگرهای مطمئن مثل فایرفاکس و کروم

گذاشتن رمز عبور مطمئن بر روی مرورگر خود ..

کنترل یوزر و پسود های ذخیره شده بر روی مرورگر.. و اینکه بدانید مرورگر اطلاعات حساب کاربری شما مثل رمز عبور و یوزر نیم در سایت های مختلف را ذخیره می کند. اگر در کامپیوتر های عمومی اطلاعات کاربری خود را پس از اتمام کار پاکسازی نکنید. بدون شک مورد استفاده دیگران قرار می گیرد.

3. به روز رسانی سیستم عامل

سیستم‌عامل و نرم‌افزارهای موجود در سیستم خود را به صورت مدام به‌روزرسانی کنید. اطمینان حاصل کنید که از نسخه‌ به‌روزشده استفاده می‌کند.

به هیچ‌عنوان گوشی خود را روت یا جیل‌بریک نکنید، چرا که این کار امنیت گوشی را پایین می‌آورد و شرایط را برای حمله‌های خرابکارها مهیاتر می‌کند؛ در حقیقت گوشی آسیب‌پذیرتر می‌شود.

4. سایت های مطمئن

در هنگام وب‌گردی و خرید آنلاین سعی کنید که از سایت‌های معروف و معتبر بازدید و خرید کنید. در هنگام خرید آنلاین به دلیل وارد کردن اطلاعات حساب بانکی خود، از امنیت وب‌سایت مورد نظر اطمینان حاصل کنید.

5. رمز قوی بر روی ایمیل

یکی از موارد مهم در برقراری امنیت دیجیتال، گذاشتن رمز‌های عبور قوی و مناسب برای حساب‌های کاربری‌مان است. پاوان همیشه به شما تاکید می‌کند که رمز‌های عبور قوی، طولانی و غیرمعمول انتخاب کنید. از به‌کار بردن رمزهای عبور تکراری اکیدا خوداری کنید. هرگز نام،‌ تاریخ تولد و یا آدرس خود را برای رمز‌عبور تعریف کنید.

برای دستگاه‌های هوشمند و لپ‌تاپ خود رمز‌عبور تعریف کنید تا افراد غریبه امکان دسترسی به آن نداشته باشند. در دستگاه‌های هوشمند می‌توانید عکس‌ها، ویدیو‌ها و پیام‌ها را قفل‌گذاری کنید تا اگر گوشی شما به دست افراد ناشناس افتاد، امکان دسترسی به محتویات گوشی شما را نداشته باشند.

هرگز ایمیل و حساب‌های بانکی خود را از طریق کامپیوتر‌های عمومی چک نکنید.

از انتشار اطلاعات شخصی خود به صورت عمومی در شبکه‌های اجتماعی اکیدا خودداری کنید. اگر تمایل دارید در شبکه‌های اجتماعی اطلاعات شخصی خود را قرار دهید، به‌گونه‌ای حساب کاربری خود را تنظیم کنید که تنها دوستان شما بتوانند به اطلاعات شما دسترسی داشته باشند. یکی از معروف‌ترین و محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی فیس‌بوک است که ما در شش درس در مورد کلیه تنظیمات آن برای شما توضیح داده‌ایم.

6. شبکه های اجتماعی

از انتشار عکس‌ها و ویدیو‌های شخصی خود در شبکه‌های اجتماعی به صورت “Public” خودداری کنید. تنها به دوستان خود اجازه تماشای آن‌ها را بدهید.

تنظیمات شبکه‌های اجتماعی‌ای را که از آن‌ها استفاده می‌کنید به‌گونه‌ای تنظیم کنید که تنها دوستان شما بتوانند فعالیت‌های شما را ببینند.

زمانی‌که می‌خواهید اطلاعات مربوط به حساب‌های کاربری خود را در سایتی وارد کنید، حتما نسبت به امنیت سایت اطمینان حاصل کنید و مطمئن شوید که آدرس سایت با “https” شروع شود و در کنار آن علامت قفل سبز رنگ است.

اگر در اینباکس ایمیل خود، ایمیل مشکوکی را دریافت کردید که فرستنده آن را نمی‌شناختید، اگر محتوای ایمیل حاوی لینک بود، از کلیک کردن بر روی آن خودداری کنید، چرا که بسیاری از این لینک‌ها مخرب هستند و سیستم شما را بعد از کلیک مورد حمله قرار می‌دهند و آلوده می‌کنند.

اگر پیام عجیب و مشکوکی از شخص ناشناسی دریافت کردید، به هیچ عنوان پاسخ ندهید.

7.اطلاعات بانکی

به هیچ‌عنوان مشخصات حساب بانکی خود و همچنین رمز‌های عبور حساب‌های کاربری‌تان را در قالب پیام و یا ایمیل برای کسی ارسال نکنید. هر میزان هم که شخص دریافت‌کننده مورد اطمینان باشد، فراموش نکنید این ایمیل و یا پیام در اینباکس طرف مقابل باقی می‌ماند و اگر حساب او به هر دلیلی هک شود، هکرها به راحتی می‌توانند به حساب شما هم دسترسی پیدا کنند.

هرگز از ایمیل شخصی و اصلی خود که از آن برای کارهای مهم استفاده می‌کنید، برای باز کردن حساب کاربری در شبکه‌های اجتماعی و یا باز کردن اکانت در سایت‌های دیگر استفاده نکنید. بهتر است در کنار ایمیل اصلی خود، ایمیل دیگری را جهت انجام این امور داشته باشد.

در هنگامی که از کامپیوترهای عمومی استفاده می‌کنید، پیش از اتمام کار خود از خروج حساب‌های کاربری خود اطمینان حاصل کنید.

در هنگام کار با گوشی و لپ‌تاپ در جاهای شلوغ و یا عمومی اگر می‌خواهید رمز عبور خود را وارد کنید، مواظب باشید تا کسی اطراف‌ شما نباشد که متوجه رمز عبور شما شود.

در هنگامی که به شبکه‌ وای‌فای عمومی متصل هستید، سعی کنید تراکنش مالی انجام ندهید.

دسته: امنیت شبکه
نتیجه‌ای پیدا نشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

keyboard_arrow_up