ردیابی تلفن خاموش

ردیابی تلفن خاموش

گوگل، نوکیا و سامسونگ می گویند راهی برای ردیابی تلفن خاموش نیست اما اریکسون می گوید شدنی است. چندی پیش واشنگتون پست گزارش داد که حدود یک دهه پیش، سازمان…

گوگل، نوکیا و سامسونگ می گویند راهی برای ردیابی تلفن خاموش نیست اما اریکسون می گوید شدنی است.

چندی پیش واشنگتون پست گزارش داد که حدود یک دهه پیش، سازمان امنیت ملی آمریکا فناوری توسعه داده که می تواند تلفن های همراه را حتی در صورت خاموش بدون بیابد و آن طور که در گزارش آمده بود از این طریق حتی توانسته به تعداد زیادی مظنون همکاری با سازمان های خرابکار دست پیدا کند.
بعد از این بود که همه محققان امنیتی به صرافت یافتن روش یاد شده افتادند تا این که گروهی از بریتانیا تصمیم گرفت از هشت شرکت بزرگ و مطرح صنعت موبایل درباره راه های احتمالی چنین کاری پرس و جو کند.
این گروه پس از دریافت پاسخ 4 تا از آنها (اریکسون، گوگل، نوکیا، سامسونگ) اقدام به انتشار جوابیه ها کرد. فعلا چهار شرکت دیگر یعنی اپل، اچ تی سی، مایکروسافت و بلک بری جوابی نداده اند.
از گفته ها بر می آید که برای این کار باید قسمتی از دستگاه روشن بماند ولی شرکت های سازنده می گویند که تلفن های آنها را وقتی خاموش می کنید واقعا خاموش می شوند.
گوگل در این رابطه جواب داده:
وقتی دستگاهی که سیستم عاملش اندروید است خاموش شود، هیچ قسمتی از آن روشن نمی ماند یا سیگنالی ارسال نمی کند. گوگل [هم] راهی برای روشن کردن دستگاه از دور ندارد.
معاون ارشد سامسونگ هم توضیح داده:
بدون منبع تغذیه امکان ارسال هیچ سیگنالی وجود ندارد چون قطعات غیر فعالند. به همین خاطر دستگاه خاموش را نه می توان ردیابی کرد و نه رصد.
در جواب نوکیا هم آمده:
دستگاه های ما طوری طراحی شده اند که وقتی خاموش شان کنید می بایست گیرنده/فرستنده رادیویی هم خاموش شود. ما راهی برای دوباره راه انداختن دستگاه تا وقتی که خود کاربر نسبت به این امر اقدام نکند بلد نیستیم؛ فلذا معتقدیم این بدین معنی است که بر خلاف آن چه در گزارش آمده امکان ردیابی دستگاه خاموش وجود ندارد.
یکی از سوال کنندگان درباره جواب نوکیا اعتقاد دارد که خیلی صادقانه نبوده و خصوصا با اشاره به واژه «می بایست» فکر می کند احتمال لاپوشانی وجود دارد چرا که اگر شک و تردیدی در کار نبود می توانستند جواب دهند «گیرنده/فرستنده رادیویی خاموش می شود» بدون هیچ قیدی.
در این میان تنها شرکت اریکسون که حالا دیگر خودش شخصا به کار تولید تلفن نمی پردازد به صراحت اذعان داشته که چنین عملی توسط بدافزار ممکن است:
به طور کلی می توان گفت که وقتی تلفن همراهی خاموش است هیچ سیگالی ارسال نمی کند. تنها قطعه الکترونیکی که به طور طبیعی فعال است کریستال فرکانس ساز است که برای از دست نرفتن زمان یا فهمیدن اتصال تلفن به شارژ به کار می رود.
مودم (بخش ارتباط سلولی) خود به خود روشن نمی شود. در حالت خاموش انرژی هم به آن نمی رسد. توزیع انرژی و کلاک توسط پردازنده موبایل کنترل می شوند. پردازنده فقط وقتی روشن می شود که کاربر دکمه روشن دستگاه را بزند. البته احتمال این وجود دارد که وقتی تلفن روشن و در حال کار است بدافزاری در این روند خلل وارد کند و بتوان از تلفن سوء استفاده کرد. برای اطلاعات دقیق تر بهتر است با شرکت های سازنده تماس بگیرید.
به علاوه در قسمتی از جوابیه سامسونگ به «جاسوس افزاری که حالت تخلیه کامل باتری را تقلید می کند» اشاره شده.
تا این جا هیچ یک از شرکت هایی که در حال حاضر به ساخت تلفن مشغولند چنین چیزی را تایید نکردند که احتمالا به خاطر ملاحظات بازار باشد. علی رغم همه گفته ها و تایید اصالت گزارش واشنگتون پست کمتر مقام مسئولی حاضر به پاسخ گویی درباره این نقض آشکار حریم خصوصی و حقوق مصرف کننده است.

دسته: اخبار امنیت شبکه و اطلاعات
نتیجه‌ای پیدا نشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

keyboard_arrow_up