هشدار مایکروسافت در خصوص افزایش ویروس های رایانه ای

هشدار مایکروسافت در خصوص افزایش ویروس های رایانه ای

یک کارشناس امنیتی مایکروسافت اعلام کرد که ویروسهای رایانه ای در سطح جهان برای اولین بار طی چندین سال درحال افزایش هستند.  طی چند سال اخیر ، ویروسها درمیان مهاجمان…

یک کارشناس امنیتی مایکروسافت اعلام کرد که ویروسهای رایانه ای در سطح جهان برای اولین بار طی چندین سال درحال افزایش هستند.

 طی چند سال اخیر ، ویروسها درمیان مهاجمان رایانه ای محبوبیت خود را از دست داده بودند.

درحالی که واژه ویروس معمولا برای هر نوع بدافزار به کار می رود، اما این واژه به طور خاص به یک نوع برنامه تهاجمی چون ویروس بیولوژیکی اشاره می کند که بر برنامه های موجود در رایانه تأثیر گذاشته و در سایر برنامه ها پخش می شود.

دنبال کردن ویروسها و از بین بردن آنها با نرم افزار مناسب معمولا ساده تر از سایر انواع تهدیدها چون تروجانها است.

تام رینز کارشناس امنیت مایکروسافت گفت: طی چندین سال، این گونه به نظر می رسید که ویروسها چندان مورد علاقه مهاجمان رایانه ای نیست، چرا که آنها از انواع دیگر تهدیدها برای حمله به سیستمها استفاده می کردند.

این درحالی است که امسال، رین و تیم وی در مایکروسافت به این مسئله توجه کردند که ویروسهای رایانه ای که ۵ درصد بدافزارهای جهانی را تشکیل می دهند تا پایان سال ۲۰۱۲ به ۷.۸ درصد افزایش پیدا کرده بودند.

در نقاط خاصی از جهان این افزایش حتی ملموس تر هم بود. به طوری که در ۴۰ درصد سیستمهای اسکن شده پاکستان، اندونزی، اتیوپی و بنگلادش ویروس مشاهده شده است و ۳۵ درصد از سیستمهای اسکن شده در کشورهای افغانستان و ۳۶ درصد از سیستمهای اسکن شده مصر حاوی ویروس بودند.

براساس اظهارات رین، این نرخ بالای آلوده شدن رایانه ها با ویروس به پایین نفوذ پهن باند مرتبط است.

پهنای باند کمتر به این معناست که فرصت کمتری برای گسترش بدافزارهای فعال شده توسط شبکه چون کرمها و تروجهانها وجود دارد. در دهه ۱۹۹۰ جشم اندازهای اینترنتی در کشورهای کم درآمد فضای مناسبی برای پیشرفت ویروسها بود.

محبوب ترین ویروس جهان ویروس به نام ” Win۳۲/Sality” است، یک نوع آلودگی که اغلب در دستگاه های دارای سیستم عامل XP مشاهده دارد. Sality به معنای چندشکلی است، به این معنا که این ویروس تلاش می کند نرم افزارهای کشف ویروس را با اجرای تغییرات ظریف در کدهای خود فریب دهد تا اهداف شرورانه خود را پنهان کند.

با تمام این اوصاف این ویروس در دستگاه هایی که دارای ویندوز ویستا و سیستم عاملهای جدید تر بودند نتوانستند موفقیت آمیز ظاهر شوند.

این افزایش جهانی در استفاده از ویروسهای رایانه ای جذاب است، اما هنوز محافظت سیستم درمقابل ویروسها نسبت به سایر انواع تهدیدهای رایانه ای ساده است.

رین در گزارش کامل خود توصیه کرده است که کاربران نرم افزارهای ضدویروس خود را به روز نگاه داشته و از دانلود کردن از سایتها و یا دستگاه های خارجی ناشناس چون یو اس بی ها امتناع کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

keyboard_arrow_up