اصول مراقبت از حريم شخصي

اصول مراقبت از حريم شخصي

اگر تیتر اخباری که در خبرگزاری‌ها منتشر می‌شوند را مورد بررسی قرار دهیم و از آنها جاسوسی سازمان امنیت‌ملی آمریکا (NSA) از کاربران شبکه‌های مخابراتی و اینترنت، حملات امنیتی گسترده…

اگر تیتر اخباری که در خبرگزاری‌ها منتشر می‌شوند را مورد بررسی قرار دهیم و از آنها جاسوسی سازمان امنیت‌ملی آمریکا (NSA) از کاربران شبکه‌های مخابراتی و اینترنت، حملات امنیتی گسترده و فعالیت جدید گوگل در حوزه تبلیغات را جدا كنيم نمي‌توانيم نتیجه بگیریم که تمامی آنها ما را به یک نقطه می‌رسانند: حریم شخصی…

حریم شخصی افراد در دنیای آنلاین به میزان زیادی مورد‌توجه قرار می‌گیرد. باید توجه داشته باشید که وقتی اطلاعات خود را روی یک سرور خارجی ذخیره می‌کنید، آنها دیگر اطلاعات شما نیستند.
فرآیند ذخیره اطلاعات روی فضای خارج از سیستم‌های سخت‌افزاری شخصی باعث شده است این‌ روزها محبوبیت سیستم‌های پردازش ابری بیش از پیش افزایش یابد و مزایای فراوانی را برای کاربران به ارمغان بیاورد. از مهم‌ترین مزایایی که ‌این سرویس‌ها امروزه در اختیار کاربران معمولی می‌گذارند می‌توان به خدمات سرویس‌های پست الکترونیکی Gmail و Outlook.com اشاره کرد. سرویس‌های Dropbox و SkyDrive به شما این امکان را می‌دهند که در هر مکان و زمانی به فایل‌های خود دسترسی داشته باشید. سیستم‌عامل ویندوز 1/8به همراه جست‌وجوگر اینترنتی Bing به‌صورت پیش‌فرض اطلاعات مورد نیاز شما را در اختیارتان می‌گذارد. سرویس Google Now اطلاعات را پیش از آنکه به آنها احتیاج پیدا کنید در اختیارتان می‌گذارد و بسیاری از سرویس‌های دیگر که هر‌کدام مبتنی بر این فضا خدمات خود را ارایه می‌دهند.
اما هرکدام از این سرویس‌ها باعث می‌شوند که میزان کنترل شما بر اطلاعات‌ کمتر شود و درنهایت هرچه کنترل شخصی شما بر اطلاعات کمتر می‌شود، مساله حریم شخصی و امنیت اطلاعات نیز بیشتر نمایان می‌شود.

با وجود این، روش‌های فراوانی وجود دارد که براساس آن می‌توانید میزان اطلاعات شخصی خود را در فضای آنلاین به حداقل برسانید. اما پیش از آنکه شروع به توضیح این روش‌ها کنیم، به خاطر داشته باشید که نسخه‌های پشتیبان از اطلاعات مربوط به مواقعی می‌شود که شما از امنیت آنها اطمینان کامل دارید.

پرواز بر شانه‌های ابری گوگل
زمانی‌که قصد دارید ردپای دیجیتالی خود را به حداقل برسانید، ما در وهله اول استفاده از خدمات گوگل را پیشنهاد می‌کنیم. تصور کنید هرآنچه که در اینترنت انجام می‌دهید از جمله تاریخچه جست‌وجوهای اینترنتی، سایت‌های مورد علاقه، ابزارهای خریداری شده از فروشگاه Google Play، اطلاعات جغرافیایی مربوط به ‌اندروید، Chrome و Maps، اسناد ذخیره شده در Google Drive و … را به صورت یکجا در اختیار داشته باشید. بررسی همین قابلیت‌ها هم نشان می‌دهد که حجم گسترده‌ای از اطلاعات خود را به‌جا می‌گذارید.
اما برای آنکه با خیال راحت قدم در سایت گوگل و خدمات آن بگذارید، شرکت گوگل بخش امنیت را کاملا جدی گرفته و امکان هرگونه خطر برای اطلاعات شما را کاملا از بین برده است. اگرچه گوگل با استفاده از ایمن‌ترین ابزارها جلوی هرگونه سوءاستفاده از اطلاعات شخصی شما را گرفته است، اما در فرآیندهای داخلی خود، این اطلاعات شخصی را مورد استفاده قرار می‌دهد. شرکت گوگل چندی پیش به‌صورت رسمی اعلام کرد که قصد دارد از نام واقعی و تصویر شما در آگهی‌های تبلیغاتی آنلاین استفاده کند.
جداشدن از گوگل هرگز یک گزینه مناسب برای کاربران اینترنتی محسوب نمی‌شود و به همین دلیل است که کارشناسان توصیه می‌کنند، اگر می‌خواهید با خیال راحت در دنیای اینترنت گام بردارید، به نوعی خود را با یکی از خدمات گوگل گره بزنید.
برای شروع شما می‌توانید اطلاعات خود را از دسترس گوگل دور نگه دارید و میزان به‌اشتراک‌گذاری اطلاعات شخصی خود در سایت‌های مختلف گوگل را به حداقل برسانید. استفاده از حالت خصوصی ناشناس در جست‌وجوگر اینترنتی باعث می‌شود تا ردپای شما پس از گشت‌وگذارهای اینترنتی به‌طور کامل پاک شود و هیچ فایل کوکی از آن برجا نماند. شما همچنین می‌توانید به گوگل اعلام کنید که از نگه‌داشتن اطلاعات حساب کاربری‌تان در مرورگر اینترنتی خودداری کند. انجام تمام این کارها در بخش تنظیمات گوگل تنها چند دقیقه طول می‌کشد.

شبکه اجتماعی فیس‌بوک
اگرچه گوگل انواع خدمات اینترنتی را در اختیار شما می‌گذارد، اما در حوزه ارتباطات اجتماعی این شرکت چندان موفق عمل نکرده است و هیچ مرکزی در دنیا به ‌اندازه فیس‌بوک در این حوزه محبوبیت ندارد. فیس‌بوک نیز مانند گوگل سعی می‌کند دسترسی دنیای مجازی به زندگی شخصی شما را غیرممکن کند و تا هراندازه که تمایل دارید امکان انتشار اطلاعات شخصی شما را فراهم کند. شما برای استفاده از خدمات فیس‌بوک باید شناسه کاربری و رمز عبور خود را در آن وارد کنید و پس از آن از هر سرویسی که تمایل دارید، از بازی‌های رایانه‌ای گرفته تا گفت‌وگوهای اینترنتی را در اختیار بگیرید.ایجاد تغییر در بخش تنظیمات فیس‌بوک این امکان را به شما می‌دهد تا تمامی دوستانتان در جریان اطلاعات شخصی زندگی شما قرار بگیرند، گروهی از دوستان‌تان به اطلاعات شخصی شما دسترسی داشته باشند یا اینکه هیچ شخص یا گروهی امکان دسترسی به اطلاعات شما را نداشته باشد.
اگر شما هم مانند دیگر کاربران نگران اطلاعات شخصی خود در فیس‌بوک هستید، به‌راحتی می‌توانید این نگرانی را برطرف کنید. برای این کار می‌توانید کلید Like در پایین هر پست خود را غیرفعال کنید، دسترسی به اطلاعات شخصی را مسدود کنید، اطلاعات خود را از روی سایت پاک کنید و از انتشار هرگونه اطلاعات دیگر خودداری کنید. این اطلاعات می‌توانند مربوط به برنامه‌ها و قرارهای ملاقات پیش‌رو، محل جغرافیایی استقرار شما و … شوند.
در بخش دیگر شما تصاویر و عکس‌های شخصی خود را روی فیس‌بوک به اشتراک می‌گذارید. این بخش نیز می‌تواند توسط افراد مختلف مورد بازدید قرار گیرد. اما فیس‌بوک این امکان را برای شما قرار داده است تا در صورت تمایل کلید Like را برای هر یک از عکس‌ها غیرفعال کنید یا امکان تماشای عکس‌ها توسط شخص یا گروهی را از بین ببرید. علاوه بر موارد یاد شده، اگر این اقدامات امنیتی شما را راضی نکند در آخر می‌توانید صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی فیس‌بوک را به‌طور کلی پاک کنید یا اینکه با غیرفعال‌کردن صفحه، امکان دسترسی تمام دوستان خود را تا اطلاع ثانوی از بین ببرید.

ذخیره اطلاعات در فضای پردازش ابری
اگر شما هم جزو آن دسته از کاربرانی هستید که اطلاعات شخصی خود را روی فضای پردازش ابری ذخیره کرده‌اید، در هر مکان و زمانی می‌توانید به ‌این اطلاعات دسترسی داشته باشید و به‌راحتی از آنها استفاده کنید. شما همچنین می‌توانید کنترل کامل حافظه مجازی خود در فضای پردازش ابری را برعهده بگیرید و با رمزگذاری‌ هر یک از اسناد مورد نظر خود را ایمن کنید. این اقدام به شما کمک می‌کند جلوی بروز هر مشکل امنیتی را در این زمینه بگیرید. این روزها سازمان‌های دولتی برای آنکه احتمال بروز هرگونه اختلال و حملات امنیتی را از میان بردارند، برای هریک از اسناد خود رمزهای متفاوت تعریف کرده‌اند تا اگر سرور اصلی سایت ارایه‌دهنده خدمات هک شد، مشکلی برای آنها به وجود نیاید.اگرچه بسیاری از مراکز ارایه دهنده خدمات پردازش ابری از جمله Dropbox اطلاعات شما را روی سرورهای خود رمزگذاری می‌کنند، اما این کار باعث می‌شود تا در بیشتر موارد کنترل و مدیریت اسناد و اطلاعات شما در اختیار آنها باشد. این مساله به آن معنی خواهد بود که شما کنترل کامل اطلاعات خود را در اختیار ندارید و اگر قفل این رمزها شکسته شود، دیگر افراد نیز می‌توانند به تمام اطلاعات شما دسترسی داشته باشند. اما در بخش دیگر برخی شرکت‌ها از جمله SpiderOak یا Wuala حضور دارند که با تعریف سرویس‌های ویژه به هیچ‌وجه نمی‌توانند به اطلاعات شما دسترسی پیدا کنند و با تعریف ساختار پیچیده و ایمن، این فضا را به‌گونه‌ای فراهم می‌کنند که هیچ‌کس جز شما نتواند از این اطلاعات استفاده کند. البته شما همچنین می‌توانید به‌صورت دستی برای اطلاعات خود در سرویس‌های Google Drive، Dropbox، SugarSync یا دیگر سرویس‌های پردازش ابری رمزهای عبور ایمن تعریف کنید و با استفاده از ابزارهای  TrueCrypt یا  BoxCryptor امنیت اطلاعات خود در انواع سرویس‌های یاد شده را به‌طور کامل برقرار کنید.علاوه بر موارد یاد شده، اگر می‌خواهید در هر مکان و زمانی به اطلاعات خود دسترسی داشته باشید و در عین حال به شبکه‌های اینترنتی محلی اطمینان کافی ندارید، شرکت Western Digital از بزرگترین تولیدکنندگان سیستم‌های ذخیره‌سازی اطلاعات در جهان سرویس ویژه‌ای ارایه کرده است که  My  Cloud نام دارد و راهکار شخصی شما برای حضور در فضای پردازش ابری را ارایه می‌دهد تا با مدل خود اطلاعات را در فضای مجازی ذخیره کنید.

مابقی سرویس‌های ابری
تاکنون در مورد آن‌دسته از حساب‌های کاربری صحبت شد که به‌صورت مستمر مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما اگر برخی حساب‌های کاربری را در اختیار دارید که هر از چندگاهی به آنها سر می‌زنید چه باید بکنید؟ برای حصول اطمینان از این کار می‌توانید به بخش تنظیمات صفحات شخصی خود در این حساب‌های کاربری در شبکه‌های اجتماعی فیس‌بوک، توییتر و Google+ مراجعه کنید و فهرست ابزارها و خدماتی که در آنها در اختیار می‌گیرید را بررسی کنید. در این بخش شما می‌توانید ابزارهایی که نیاز ندارید یا فکر می‌کنید امنیت شما را به خطر می‌اندازند را به‌راحتی حذف کنید.
اگر با حذف برخی ابزارها و خدمات باز هم نگرانی برای شما باقی ماند و از جاگذاشتن اطلاعات شخصی خود در این فضا همچنان نگران بودید، به‌راحتی می‌توانید این صفحات شخصی که کمتر مورد استفاده
قرار می‌گیرد و هرچند وقت یک‌بار به آنها سر می‌زنید را به‌طور کامل حذف کنید.

قله کوه یخ
هم‌اکنون شما کنترل بخش اعظم اطلاعات خود را در دست گرفته‌اید و از هم‌اکنون با خیال راحت می‌توانید سراغ دیگر اقدامات در این قبیل فضاها بروید.
در اینجا سعی شده روش‌هایی که میزان دسترسی به اطلاعات شخصی شما را به حداقل می‌رساند مورد بررسی قرار گیرد و کسی نتواند اطلاعات مربوط به گشت‌وگزارهای شما در دنیای اینترنت را زیر نظر بگیرد. البته در این زمینه ابزارهای کارآمدی عرضه شده است که از جمله آنها می‌توان به DoNotTrackMe ساخت شرکت  Abine اشاره کرد. این ابزار به‌گونه‌ای ساخته شده است که فعالیت‌های اینترنتی شما طی یک هفته گذشته را نشان می‌دهد و با جزییات کامل نمایان می‌کند که کدام‌یک از کوکی‌ها مخصوص سایت‌های اینترنتی مسدود بوده‌اند و هیچ‌کس نتوانسته است حضور شما در آن سایت‌ها را ردیابی کند. شما همچنین می‌توانید از این قبیل ابزارها را در سرویس‌های پست‌ الکترونیکی در اختیار داشته باشید. با همه ‌این تفاسیر باید بدانید که به‌ جز این تنظیمات اینترنتی، آنچه که شما را در فضای مجازی ایمن می‌کند دقت‌نظری است که در جریان گشت‌وگزارهای اینترنتی و ذخیره‌سازی اطلاعات شخصی روی فضای مجازی به خرج می‌دهید و اگر در این زمینه دقت و توجه کافی را نداشته باشید، به‌طور قطع در دام سوءاستفاده‌گران اینترنتی گیر خواهید افتاد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

keyboard_arrow_up