توصیه‌هایی برای ارتقای امنیت کاربران

توصیه‌هایی برای ارتقای امنیت کاربران

امروزه بسیاری از کاربران طعمه نفوذگران و سواستفاده‌کنندگان مجازی از حساب‌هایشان هستند و برای جلوگیری از این موضوع راهکارهایی ارائه می‌شود تا امکان نفوذ چنین افرادی کاهش پیدا کند. کارشناسان…
امروزه بسیاری از کاربران طعمه نفوذگران و سواستفاده‌کنندگان مجازی از حساب‌هایشان هستند و برای جلوگیری از این موضوع راهکارهایی ارائه می‌شود تا امکان نفوذ چنین افرادی کاهش پیدا کند.
کارشناسان توصیه می‌کنند که کاربران برای پیشگیری از نفوذ سوءاستفاده‌کنندگان به چند نکته امنیتی توجه کنند.
پسوردهای مطمئن و ایمن
شاید شنیده باشید که رایج‌ترین پسوردها عباراتی مانند “password” و اعدادی مانند ۱۲۳۴ است. اگر شما اکانتی شبیه این رمز دارید بهتر است به سرعت آن را تغییر دهید! پسوردهایی مانند شماره تلفن، کدپستی، شماره شناسنامه، کدملی، نام خودتان و رمزهایی از این قبیل نیز به هیچ عنوان امن و مطمئن محسوب نمی شوند.
پسورد‌هایی را انتخاب کنید که شامل حروف کوچک، حروف بزرگ و اعداد باشند. در کلمه مورد نظرتان به صورت تصادفی از حروف بزرگ استفاده کرده و درصورت امکان اعداد و علائم را جایگزین حروف کنید.
روشی دیگر نیز وجود دارد که برای کاربران ایرانی بسیار مفید است. صفحه کلید را برروی زبان انگلیسی تنظیم کرده و سپس عبارتی را که به خاطر می‌سپارید به فارسی تایپ کنید. این موضوع باعث می‌شود تا دسته‌ای از کلمات انگلیسی داشته باشید که هیچ رابطه‌ای بین آن‌ها وجود ندارد.
به هیچ عنوان از یک پسورد برای چند اکانت استفاده نکنید؛ چرا که اگر یکی از آنها هک شد تمامی اطلاعات و اموال خود را به باد خواهید داد.
پاسخ اشتباه به سؤال‌های امنیتی
در سایت‌هایی که سرویس ایمیل ارائه می‌کنند، پس از انتخاب پسورد باید یک سوال امنیتی انتخاب کرده و به آن پاسخ دهید تا در صورتی که پسوردتان را فراموش کردید بتوانید با پاسخ دادن به آن سوال پسوردتان را تغییر دهید.
اما این اطلاعات را به راحتی می‌توان از شبکه‌های اجتماعی بدست آورد. به گفته یکی از متخصصان کسپرسکی به هیچ عنوان به این سوالات پاسخ مستقیم ندهید. به طور مثال برای پاسخ سوال نام مادرتان چیست می‌توانید نام مادربزرگتان را وارد کنید. به این ترتیب هم شما پاسخ را به یاد خواهید داشت و هم هکرها به هیچ عنوان به این پاسخ دست پیدا نمی‌کنند.
استفاده مداوم از HTTPS
پروتکل HTTPS یک پروتکل امن است که در بیشتر سایت‌های معتبر مانند گوگل، فیس بوک، توییتر و … به کار می‌رود. این پروتکل یک مزیت امنیتی مهم دارد و آن این است که تمامی ارتباطات شما را با سرور رمزگذاری می‌کند و به این ترتیب اگر هکری به شبکه وای‌فای خانگی شما نفوذ کرد، به هیچ عنوان نمی‌تواند اطلاعات رد و بدل شده شما را بخواند. استفاده از این پروتکل در کافی‌نت‌ها و وای‌فای‌های عمومی مانند دانشگاه‌ها حیاتی به نظر می‌رسد.
لاگین‌ها را دو مرحله‌ای کنید
سایت‌هایی مانند فیس‌بوک و گوگل این قابلیت را دارند که برای ورود به اکانت علاوه بر رمز عبور، کدی را به گوشی شما پیامک کنند تا پس از وارد کردن آن در سایت بتوانید به اکانت خود دسترسی پیدا کنید. به این ترتیب هربار باید به جز پسورد کد پیامک شده را نیز وارد کنید که البته کاری خسته کننده است اما امنیت شما را به مراتب افزایش می دهد.
هشدارهای ورود را فعال کنید
سایت‌هایی مانند فیس‌بوک و گوگل اگر متوجه شوند که از آی‌پی‌های مختلفی تلاش برای ورود به اکانت انجام می‌شود به صورت خودکار یک پیامک برایتان ارسال می‌کنند و بعضی مواقع از ورود کاربران با آی‌پی‌های مشکوک جلوگیری می‌کنند. این قابلیت را می‌توانید حساس‌تر کنید برای مثال در فیس‌بوک تنظیم کنید که در صورت ورود از آی‌پی مشکوک بلافاصله به شما اطلاع داده شود.
از آدرس ایمیل محرمانه استفاده کنید
همیشه سعی کنید یک آدرس ایمیل خاص تنها برای حساب‌های مختلف خود داشته باشید. به این ترتیب اگر پسورد ایمیلتان با ایمیل‌های دیگر مشترک است کمی ایمن‌تر خواهید بود. همچنین سعی کنید تمامی ایمیل‌هایی را که حاوی پسوردهای مختلف سایت‌های متفاوت برایتان ارسال شده است، هر چه سریع تر حذف کنید.
پسوردهای خود را مدیریت کنید
یک برنامه مدیریت پسورد می‌تواند علاوه بر آنکه پسورد‌های پیچیده‌تان را برایتان به صورت خودکار وارد کند بلکه به صورت خودکار برای تعویض پسورد به شما هشدار می دهد.
این برنامه‌ها با سیستم عاملهای ویندوز، مک، iOS و اندروید سازگار است و می توانید همواره و هر کجایی به آن دسترسی داشته باشید.

دسته: آموزش امنیت سایبری
ایمیل, وب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

keyboard_arrow_up