Hybrid Cloud

HYBRID CLOUD COMPUTING چیست؟

HYBRID CLOUD COMPUTING چیست؟ سرویس ابر هیبریدی، سرویسی است که از تلفیق سرویس‌های خصوصی، عمومی و / یا سرویس‌های community چندین تامین‌کننده تشکیل می‌شود. به منظور این که این راه‌حل…

HYBRID CLOUD COMPUTING چیست؟
سرویس ابر هیبریدی، سرویسی است که از تلفیق سرویس‌های خصوصی، عمومی و / یا سرویس‌های community چندین تامین‌کننده تشکیل می‌شود. به منظور این که این راه‌حل واقعا هیبرید باشد، شما باید بتوانید اطلاعات را از یک ابر به ابر دیگر به اشتراک بگذارید یا بین آن‌ها انتقال دهید. یکی از بزرگ‌ترین مزایای اتصال ابر خصوصی فعلی به یک ابر بیرونی این است که کمپانی‌ها بدون نیاز به تجدید نظر اساسی در زیرساختار خود می‌توانند به مقیاس‌پذیری دست پیدا کنند. هنگام انتخاب ابر هیبریدی، vendor lock-in می‌تواند یک نکته‌ي منفی باشد و درنتیجه وزن و اهمیت آن باید به دقت مد نظر قرار گیرد.

مجازی‌‌سازی و cloud computing دو تا از محبوب‌ترین و رایج‌ترین تکنولوژی‌هایی که در چند سال گذشته پا به عرصه‌ي ظهور گذاشته‌اند به شمار می‌روند. کمپانی‌ها برای کمک به کاهش نیاز به منابع داخلی، کمک به برنامه‌های کاربردی درجهت اجرای کارآمدتر، و شاید مهم‌تر از همه، کمک به صرفه‌جویی مالی از این روش‌ها استفاده می‌کنند. با چنین گرایش عظیمی به سمت cloud computing، بسیاری از کمپانی‌ها تلاش می‌کنند روش‌های بیش‌تری برای توسعه‌ي ظرفیت خود؛ بدون بالا رفتن بودجه‌ پیدا کنند و این همان جایی است که cloud computing وارد معرکه می‌شود.
Hybrid cloud computing کنترل بر چندین نمونه از ابر، در کنار قدرت انتقال سریع داده‌ها و برنامه‌های کاربردی بین آن‌ها را در اختیار کمپانی‌ها قرار می‌دهد. اما Hybrid cloud computing چیزهای بیش‌تری به جز ست‌آپ ساده‌ي دو ابر و کار با آن‌ها در بر دارد. ما در این مقاله درک بهتری از چگونگی کارکرد آن در اختیار شما قرار می‌دهیم، به برخی از مزایا و ویژگی‌های کلیدی آن اشاره و به شما کمک می‌کنیم در مورد این که آیا hybrid cloud computing به درد کمپانی شما می‌خورد یا نه تصمیم‌گیری نمائید.

یک Hybrid Cloud Computing چیست؟
اغلب کمپانی‌ها از وجود ابرهای خصوصی و عمومی آگاهی دارند. این‌ها پلتفرم‌هایی با مقیاس بزرگ هستند که برای حفظ و نگهداری داده‌های چندین منبع و در برخی از موارد به اشتراک گذاشتن این داده‌ها ساخته شده‌اند. ابرهای عمومی به طور “باز” در دسترس قرار دارند و چند وندور اندک این سرویس‌ها را ارائه می‌کنند. ابرهای خصوصی به طور خاص برای استفاده در داخل یک کمپانی طراحی شده‌اند و در دسترس کاربران بیرونی نیستند مگر این‌که اجازه‌ي دسترسی آن‌ها برای انجام چنین کاری صادر شده باشد. Hybrid cloud computing تلفیقی از این دو یا بیش از دو پلتفرم ابری است که می‌توانند در کنار هم و برای اهداف گوناگون مورد استفاده قرار گیرند.
Thomas Bittman، معاون مدیرعامل و تحلیل‌گر برجسته‌ي Gartner(www.gartner.com) می‌گوید: “یک سرویس ابر هیبریدی، سرویسی است که از تلفیقی از ابرهای خصوصی، عمومی و / یا community چندین تامین‌کننده تشکیل می‌شود.هدف از تلفیق چنین سرویس‌هایی به خاطر ظرفیت (استفاده از سرویس یک تامین‌کننده‌ي دیگر برای دستیابی به ظرفیت اضافی) یا در دسترس بودن (سرویس‌های سفارشی ارزش افزوده در یک سرویس ابر عمومی) است.”
مهم‌ترین موضوعی که باید درک کنید این است که دسترسی به دو پلتفرم ابر مختلف، صرف‌نظر از این که خصوصی یا عمومی هستند، یک راه‌حل هیبرید ررا سریعا در اختیار شما قرار نمی‌دهد. برای بسیاری از کمپانی‌ها، Hybrid cloud computing منابع داخلی یک پلتفرم ابر خصوصی را با قابلیت‌های مقیاس‌پذیری یک راه‌حل ثالث تلفیق می‌کند. به منظور این که این راه‌حل واقعا هیبرید باشد شما باید بتوانید اطلاعات را از یک ابر به ابر دیگر به اشتراک بگذارید یا بین آن‌ها انتقال دهید.

Hybrid Cloud Computing چگونه کار می‌کند؟
اجازه دهید فرض کنیم شما از قبل یک ابر خصوصی برای استفاده‌ی داخلی در اختیار دارید اما زمانی را پیش‌بینی می‌کنید که ممکن است ظرفیت فعلی‌تان به اتمام برسد و بخواهید از قابلیت مقیاس کردن آن در زمان نیاز برخودار شوید. بسته به زیرساختار پلتفرم ابر شما و این که آیا با راه‌حل‌های ثالث سازگار هست یا نه، برای ایجاد یک ابر بیرونی برای برخوردار شدن از ظرفیت اضافی با یک وندور کار کنید. از این‌جا به بعد، شما باید بتوانید در زمان نیاز، به طور اتوماتیک ظرفیت بیرونی را افزایش دهید و داده‌هایی را که الزاما نیازی به ذخیره شدن برروی سرورهای داخلی ندارند به ابر ثانویه انتقال دهید. در برخی از موارد، شما حتی می‌توانید ظرفیت اضافی را از طریق یک clearinghouse (اتاق تهاتر یا پایاپای) خرید و فروش کنید.
براساس گفته‌های John Sloan، تحلیل‌گر ارشد Info-Tech Research Group (www.infotech.com) ، hybrid cloud computing از یک ابر داخلی و یک منبع بیرونی که در کنار هم کار می‌کنند تشکیل شده است. به جای دو هویت مجزا بدونinteroperability یا interoperability بسیار اندک، این دو پلتفرم به یکدیگر متصل هستند و می‌توانند تقریبا به عنوان یک “کل” بزرگ‌تر در نظر گرفته شوند. اما گذشته از قابلیت مقیاس شدن ابر شما به منظور افزایش تقریبا سریع ظرفیت، مزایای دیگری در hybrid cloud computing وجود دارد که کمپانی‌ها باید نسبت به آن آگاهی داشته باشند.

مزایای عمده‌ي Hybrid Cloud Computing چیست؟
زمانی که موضوع استفاده از یک تکنولوژی جدید به میان می‌آید، یکی از اولین چیزهایی که کمپانی‌ها به آن توجه می‌کنند هزینه است. خوشبختانه، با cloud computing اغلب کمپانی‌ها از قبل دارای یک ابر خصوصی هستند بنابراین ورود یک ابر بیرونی کمپانی را مجبور نمی‌کند پول اضافه‌ای به زیرساختار داخلی خود تزریق نماید. James Staten معاون مدیرعامل و تحلیل‌گر ارشد Forrester Research (www.forrester.com) می‌گوید:”درعوض، اغلب سرویس‌های ثالث، شکل پرداخت براساس استفاده یا pay per use دارند، بنابراین شما برای یک مدت کوتاه از آن‌ها به اندازه‌‌ی مورد نیاز استفاده می‌کنید و سپس پرداخت پول برای آن‌ها را متوقف می‌نمائید. اما البته، اگر کمپانی شما از نظر ظرفیت نیازهای متغیری داشته باشد، همیشه می‌توانید یک طرح طولانی مدت با وندور ثالث خود ست‌آپ کنید و کماکان فقط برای ظرفیتی که استفاده می‌کنید پول پرداخت نمائید.”
Sloan همچنین اشاره می‌کند که با گرایش فعلی در استفاده از مجازی‌سازی و یکپارچه‌گی درون دیتاسنترها، Hybrid cloud computing می‌تواند به آزادسازی منابع داخلی نیز کمک کند. او در این زمینه می‌گوید: ” فرض کنید ما کارهایی داریم که مهم‌اند اما حیاتی نیستند، بنابراین آن‌ها را به ابر عمومی انتقال می‌دهیم. سپس، سایر کارهایی که ممکن است اهمیتی حیاتی برای ما داشته باشند یا از ارزش بالایی برخوردار باشند و ممکن است نخواهیم آن‌ها را به بیرون از دیواره‌ي آتشی که در اختیار داریم منتقل کنیم چنین چیزهایی را در زیرساختار داخلی حفظ خواهیم کرد”.
شما می‌توانید فضای ذخیره‌سازی داخلی را کم کنید زیرا می‌توانید تمامی داده‌های غیرضروری را به ابر بیرونی منتقل کنید و تنها داده‌های بسیار مهم را به صورت داخلی ذخیره نمائید. اما به علت این که این دو ابر به یکدیگر متصل هستند، شما همواره می‌توانید آن داده‌ها را در هر مرحله‌ از کار بازیابی کنید و آن‌ها را مجددا تحت کنترل خود در آورید.

آیا ابر هیبرید برای کمپانی شما مناسب است؟
نکته‌ی مهمی که باید در مورد hybrid cloud computing به خاطر بسپارید این است که اگرچه این روش مزایای بسیار زیادی برای فعالیت‌های تجاری دارد الزما برای هر فعالیت تجاری با هر سایز و اندازه‌ای مناسب نیست. Bittman می‌گوید: “هیبرید، نوعی پیچیده‌گی اضافه می‌کند و بنابراین بهتر است کمپانی‌های بزرگ‌تر باید با آن دست و پنجه نرم کنند. فعالیت‌های کوچک‌تر ممکن است از مجازی‌سازی و ابرهای خصوصی on-premise بهره بگیرند اما بهتر است آن‌ها به جای به کارگیری یک سرویس هیبریدی کلا به سمت استفاده از ابر عمومی off-premise روی بیاورند”.
از بین آن کمپانی‌هایی که ابر هیبرید می‌تواند برای‌‌شان مفید باشد، Brittman می‌گوید 75 درصد از آن‌ها “از قبل سرویس‌های ابر خصوصی را تاسیس کرده‌اند” و او انتظار دارد بخش عظیمی از آن‌ها ” با گذشت زمان هیبریدی شوند”. Staten نیز با این موضوع موافق است که بسیاری از این نمونه‌های ابر “نهایتا خصوصی خواهند شد”، اما اضافه می‌کند بسیاری از کمپانی‌ها مدت‌ها است از مزایای راه‌حل‌های هیبرید برخوردار شده‌اند و “این با چیزی که ما امروز در اختیار داریم تفاوت چندانی ندارد”.
و از دیدگاه Sloan، این تنها یک موضوع ساده‌ در مورد چابکی فعالیت تجاری و نیاز‌های کمپانی‌های منفرد محسوب می‌شود. او دراین‌‌باره می‌گوید:‌” یک مدل هیبرید مزایای بسیار زیادی برای آن‌ها دارد زیرا ظرفیت اضافی on-demandی که می‌تواند زیرساختار آن‌ها را چابک‌تر کند در اختیارشان قرار می‌دهد. یک زیرساختار چابک در صورتی که شما یک کمپانی چابک باشید به شدت عالی خواهد بود”.

چه زمانی باید بر این موج سوار شد؟
اگر فکر می‌کنید hybrid cloud computing برای کمپانی شما مناسب است سوالی که باقی می‌ماند این است که چه زمانی باید به طور جدی به کارگیری آن را آغاز کنید. Sloan هشدار می‌دهد که در فضای فعلی Hybrid Cloud Computing، خصوصا در حوزه‌ي تامین‌کننده‌گان ثالث پتانسیل lock-in وندورها وجود دارد که می‌تواند گزینه‌های آینده را محدود کند. او به آینده‌ای نزدیک امیدوار است که در آن استانداردهایی برای Interoperability تعیین شده باشد؛ و او می‌گوید کمپانی‌ها باید تا زمانی که بتوانند تنها بر اصول ابتدایی هزینه‌‌ي ظرفیت و ریسک‌های مرتبط با مدیریت تمرکز کنند منتظر بمانند. او در این زمینه می‌گوید: “آن‌ها نباید صرفا به یک وندور بچسبند و نتوانند به راحتی از یکی به دیگری رجوع کنند. اما این بدان معنا نیست که کمپانی‌ها نباید کار تحقیق و پایه‌گذاری برای آینده را شروع کنند”. درواقع، Bittman توصیه می‌کند “سازمان‌هایی که در حال حاضر به ابر خصوصی تمایل دارند با در نظر گرفتن interoperability درازمدت و استفاده از ابر هیبرید به عنوان مسیر آینده” به راه خود ادامه دهند. با ادامه‌ي تکامل hybrid cloud computing، انعطاف‌‍‌پذیری سرویس‌ها نیز تکامل خواهند یافت. اگر شما بتوانید کار را با ساخت و بهینه‌‌سازی ابر خصوصی خود با در نظر گرفتن زیرساختار مورد نیاز آغاز کنید، باید بتوانید با یک وندور ثالث باب مذاکره را باز کنید، به طور تخصصی صحبت کنید و هر زمان که آماده‌گی داشتید آن را وارد فضای هیبرید کنید. مثل هر تکنولوژی دیگری، شما باید از قبل آماده‌گی داشته باشید تا بتوانید از مزایای کامل آن در آینده برخوردار شوید

دسته: آموزش امنیت سایبری
نتیجه‌ای پیدا نشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

keyboard_arrow_up